zenetek : XVI. Benedek ppa nagybjti zenete |
XVI. Benedek ppa nagybjti zenete
2006.02.24. 07:11
„Jzus, amikor ltta a tmeget, megesett rajta a szve” (Mt 9,36) Kedves Testvreim!
A nagybjt lelki zarndoklatunk kiemelked idszaka afel, Aki az irgalom forrsa. Olyan zarndoklat ez, ahol szegnysgnk pusztjn keresztl maga ksr minket, segtve a hsvt benssges rmhez vezet ton.
Isten oltalmaz s megtart bennnket a „stt vlgyben is”, amelyrl a zsoltros beszl (Zsolt 23,4), mikzben a ksrt remnytelensget sugall, vagy arra sztnz, hogy keznk munkja miatt hi remnyben ljnk. Igen, az r ma is meghallja a sokasg kiltst, akik hezik az rmet, a bkt s a szeretetet. Az emberek, mint minden idben, most is elhagyatottnak rzik magukat. Isten azonban nem engedi, hogy a nyomorsg, a magny, az erszak s az hsg vigasztalan llapotban, amely vlogats nlkl sjt idseket, felntteket s gyermekeket, a rettenet sttsge uralkodjk.
Miknt szeretett eldm, II. Jnos Pl ppa rta, ltezik „egy isteni korltozs a gonosszal szemben”, s ez az irgalmassg (Emlkezet s identits, 29). Mindez arra indtott, hogy zenetem elejre helyezzem az Evangliumnak e szavait: „Jzus, amikor ltta a tmeget, megesett rajta a szve” (Mt 9,36). Ennek fnyben szeretnk most korunk sokat vitatott krdsrl, a fejldsrl elmlkedni.
Krisztus egyttrz „tekintete” ma is az embereken s a npeken nyugszik. Azzal a tudattal tekint rjuk, hogy az isteni „terv” meghvs az dvssgre. Jzus ismeri azokat a korltokat, amelyek e terv megvalstst akadlyozzk, s egytt rez a tmeggel: elhatrozza, hogy mg lete rn is megvdi ket a farkasoktl. Ezzel a tekintettel leli t Jzus az egyes embereket s a sokasgot, s mindenkit tad az Atynak, felajnlva nmagt engesztel ldozatul.
Az Egyhz a hsvti igazsg fnyben tudja, hogy a teljes fejlds elmozdtshoz „tekintetnknek” Krisztus tekintethez kell hasonlv vlnia. Nem lehet ugyanis semmikppen sem elvlasztani az emberek anyagi s szocilis szksgleteire adott vlaszt a szvk alapvet vgyainak beteljeststl. Mindezt korunkban, amely a nagy vltozsok kora, mg inkbb al kell hzni, hogy megrtsk egyre lbb s srgetbb felelssgnket a vilg szegnyei irnt. Mr tiszteletremlt eldm, VI. Pl ppa is felismerte az alulfejlettsg okozta krokat, amelyek az emberisget sjtjk. Ebben az rtelemben a Populorum progressio kezdet enciklikban kifejezsre juttatta, hogy „a ltminimummal nem rendelkezk anyagi szksge, azok erklcsi hinya, akiket az nzs irnyt. Az elnyom trsadalmi struktrk az erszakban, a tulajdonnal s a hatalommal val visszalsben, a munksok kizskmnyolsban s a jogtalan zleti magatartsban gykereznek” (21). VI. Pl szerint az ilyen gonoszsgok ellenplusa nemcsak „a msik ember mltsgnak nvekv tisztelete, a lelki szegnysgre val kszsg, sszefogs a kzj rdekben s a bkevgy”, hanem „a legmagasabb rend rtkek, valamint Istennek e javak teremtjeknt s vgcljaknt val elismerse” (uo.) is. Ebben az rtelemben a ppa nem kslekedett megersteni, hogy mindez „elssorban a hitnek mint Isten ajndknak elfogadsa a jakarat emberek rszrl, s az egysg Krisztus szeretetben” (uo.). Teht Krisztusnak a sokasgra vetett „tekintete” rmutat a „teljes humanizmus” igazi tartalmnak rvnyeslsre, amely VI. Pl szerint „a teljes ember s az egsz emberisg teljes kr fejldse” (uo. 42). Ezrt az Egyhz elsdleges szolglata, amelyet az emberek s a npek fejldsrt felajnl, nem az anyagi javakra vagy a technikai megoldsokra irnyul, hanem Krisztus igazsgnak hirdetsre, amely neveli a lelkiismeretet, megtantja az emberi szemly s a munka hiteles mltsgt s egy olyan kultra formldst mozdtja el, amely valban vlaszt tud adni az ember sszes krdsre.
Az emberek sokasgt sjt rettenetes szegnysg kihvsait ltva, a kzmbssg s az nz bezrkzs elfogadhatatlan ellenttben ll Krisztus „tekintetvel”. A bjt s az alamizsna, amit az Egyhz az imdsggal egytt klns mdon is szorgalmaz nagybjt idejn, kedvez alkalmat nyjtanak, hogy tekintetnk Krisztus „tekintethez” hasonuljon. A szentek pldja s a sok misszis tapasztalat, amelyek meghatrozzk az Egyhz trtnelmt, rtkes irnyt mutatnak a fejlds elmozdtsnak jobb mdjra. Ma, a globlis szint klcsns fggs korban is azt tapasztaljuk, hogy semmifle gazdasgi, trsadalmi vagy politikai projekt nem helyettesti nmagunk odaajndkozst a msiknak, amelyben a szeretet fejezdik ki. Aki ezen evangliumi logika szerint munklkodik, hitt a megtesteslt Isten bartsgaknt li meg, s – miknt is – gondoskodni fog a felebart anyagi s lelki szksgleteirl. gy tekint r, mint vgtelen titokra, aki mlt a hatrtalan gondoskodsra s odafigyelsre. Tudja, hogy aki nem Istent ajndkozza, az nagyon keveset ad – ahogyan Boldog Kalkuttai Terz mondta: „A npek els szegnysge, hogy nem ismerik Krisztust”. Ezrt Krisztus irgalmas arcban kell Istenre rtallni: e tvlat nlkl egyetlen civilizci sem pl biztos alapokra.
Ksznetemet fejezem ki mindazoknak a frfiaknak s nknek, akik engedelmeskednek a Szentlleknek, s ily mdon az Egyhzban a szeretet sokfle mve jtt ltre, amelyek a fejldst hivatottak szolglni: krhzak, egyetemek, szakkpz iskolk, kisvllalkozsok. Ezek olyan mvek, amelyek az evangliumi zenet sztnzsre, a civil trsadalom ms kifejezdsi forminl jval korbban igazoltk az ember irnti szinte trdst. Mindezek a kezdemnyezsek mg ma is olyan utat jellnek, amely a vilgot egy olyan globalizci fel vezeti, amely az ember valdi javt szolglja, s ily mdon a hiteles bkhez vezet. Az Egyhz ugyanazzal az egyttrzssel, amellyel Jzus tekint a tmegre, ma is feladatnak rzi, hogy felhvja a politikai, gazdasgi s anyagi befolyssal brk figyelmt, hogy olyan fejldst tmogassanak, amely tiszteletben tartja az emberi mltsgot. E trekvs fontos felttele a tnyleges vallsszabadsg, amely nemcsak azt jelenti, hogy Krisztus titkt hirdethetjk s nnepelhetjk, hanem hozzjruls egy olyan vilg ptshez, amelyet a szeretet ltet. Az ilyen trekvst szolglja az is, ha figyelembe veszik az ember letben a hiteles vallsi rtkek kzponti szerept, amikor a legmlyebb krdsekre adand vlaszokrl s az erklcsi felelssgrl van sz egyni s trsadalmi szinten. Ezen kritriumok alapjn a keresztnyeknek meg kell tanulniuk blcsessggel rtkelni azok programjt, akik kormnyozzk ket.
Nem hallgathatunk azokrl a hibkrl, amelyeket a trtnelem sorn sokan elkvettek, akik Jzus tantvnyainak vallottk magukat. A slyos nehzsgekkel szembeslve nem ritkn gy gondoltk, hogy elbb a fldet kellene jobb tenni, s csak azutn az giekre gondolni. Fennllt a ksrts, hogy a szorongatott helyzetben elszr a kls struktrkat kell megvltoztatni. Ennek kvetkezmnyeknt egyesek szmra a keresztnysg talakult moralizmuss, a hitet pedig a cselekvs helyettesti. Joggal tette szv boldog emlk eldm, II. Jnos Pl ppa: „Korunk hajlik arra, hogy a keresztnysget tisztn emberi blcsessgnek, egy kellemes letvitel elmletnek tekintse. Egy ersen szekularizlt vilgban lland a trekvs, hogy »az dvssget fokozatosan a vilghoz szabjk«, amely ugyan az emberrt kzd, de egy olyan emberrt, aki csak a horizontlis skra korltozdik. Mi viszont tudjuk, Jzus azrt jtt el, hogy a teljes dvssget hozza meg” (Redemptoris missio, 11).
Pontosan erre a teljes dvssgre akar bennnket a nagybjt elvezetni, rmutatva Krisztus gyzelmre mindenfle rossz felett, amely elnyomja az embert. Az isteni Mesterhez fordulva, hozz megtrve s megtapasztalva az irgalmt a bnbnat szentsgben, magunkv tesszk a „tekintetet”, amely mlyen tjr bennnket s kpes jra letet adni a sokasgnak s mindannyiunknak. Visszaadja a bizalmat azoknak, akik nem zrkznak szkepticizmusba, s a boldog rkkvalsg tvlatt nyitja meg elttk. Az r akkor sem vonja meg szeretetnek ragyog tansgttelt, amikor a trtnelem folyamn gy tnt, hogy a gyllet uralkodik. Mrira, a „remny l forrsra” (Dante Alighieri, Paradiso, XXXIII, 12) bzom nagybjti zarndoklatunkat, hogy elvezessen minket Fihoz. Klnsen is rbzom azok sokasgt, akiket ma mg prbra tesz a szegnysg, segtsgrt, tmogatsrt s megrtsrt kiltanak. Mindannyiatokra kldm szvbl jv klnleges apostoli ldsomat.
|