A Szentatya katekzise augusztus 30-n |
Magyar Kurr |
2006.09.03. 13:05 |
Mivel csak kevs s tredkes adat ll rla rendelkezsnkre, szinte lehetetlen lettjt felvzolni – mondta a Szentatya, hozztve, hogy az ltala rt evanglium alapjn Mt szintn jelen van a Jzus ltal kivlasztott 12 apostol nvsorban. Neve hberl annyit jelent, mint „Isten ajndka”.
Az els kanonikus evanglium, amelyet neve fmjelez, a 12 apostolt felsorolva pontos jelzvel illeti: Mt, a „vmos”. Ezltal azonosthatjuk azzal a frfival, aki az adbeszedk pultjnl l, Mtnak hvjk, s akihez Jzus gy szlt: „Kvess engem!”. Mt pedig flkelt s kvette a Mestert. Mrk s Lukcs evangelistk is elbeszlik ezt a trtnetet, de a vmnl l frfit Lvinek nevezik.
Ahhoz, hogy elkpzeljk a Mt evangliumban lert, elbb emltett jelenetet, elg, ha felidzzk Caravaggio csodlatos festmnyt, amelyet itt Rmban, a Francik Szent Lajos templomban riznek – folytatta katekzist a ppa. Az evangliumokban mg egy tovbbi letrajzi utals is fellelhet: a Mt meghvst kzvetlenl megelz szakasz Jzus egy Kafarnaumban tett csodjrl szl, amelyre a Tiberis t kzelben kerl sor. Ebbl arra lehet kvetkeztetni, hogy Mt Kafarnaumban vgezte vmszed munkjt, ott, ahol Jzus Pter otthonnak vendgszeretett lvezte.
Az evangliumbl kiolvashat egyszer tnyek alapjn tehetnk nhny megjegyzst – mondta katekzisben a Szentatya. Az els, hogy Jzus kveti kz egy olyan embert fogad be, aki a korabeli Izrael felfogsa szerint nyilvnos bns volt. Mt nemcsak eredetnl fogva „piszkos pnzt” kezelt, mivel ez a pnz olyan emberektl szrmazott, akik nem tartoztak Isten kivlasztott nphez, hanem egyttmkdtt egy gylletesen kapzsi idegen hatalommal is. Ezrt az evangliumok tbb zben egytt emltik a „vmosokat s bnsket”, a „vmosokat s utcanket”.
A vmosokban tovbb a szkltkrsg pldjt ltjk, akik csak azokat szeretik, akik ket is szeretik. Ezek kz tartozott Zakeus is, a vmosok s gazdagok „feje”. A vmosokat a kzvlemny a rablkkal, gonoszokkal, hzassgtrkkel helyezte egy szintre. Ebbl teht az tnik ki els ltsra, hogy Jzus senkit sem zrt ki bartai kzl. St, ppen mikzben Jzus Mt–Lvi hzban lel vele egy asztalhoz, s a farizeusok szemrehnyst tesznek neki, hogy bnskkel s vmosokkal tkezik, Jzus, fontos kijelentst tesz: „Nem az egszsgeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Nem azrt jttem, hogy az igazakat hvjam, hanem hogy a bnsket.” Az evanglium megfelel hirdetse ppen ebben ll – hangslyozta XVI. Benedek: Isten felknlja kegyelmt a bnsnek!
Egy msik evangliumi szakaszban, amelyben a farizeus s a vmos a jeruzslemi templomban imdkoznak, Jzus a nvtelen vmost lltja pldakpl. A vmos ugyanis alzatosan bzik az isteni irgalmassgban, mikzben a farizeus dicsekszik sajt erklcsi tkletessgvel. „A vmos … szemt sem merte flemelni az gre, csak mellt verte e szavakkal: Istenem, lgy irgalmas hozzm, bnshz”. Jzus pedig gy szl pldabeszdben: „Mondom nektek: ez megigazulva ment haza, az nem. Mindazt, aki felmagasztalja magt, megalzzk, aki pedig megalzza magt, azt felmagasztaljk.”
|
A Szentatya katekzise Szent Jnos apostol jelenseinek knyvrl |
Magyar Kurr |
2006.09.03. 12:49 |
Beszdt azzal a megjegyzssel kezdte, hogy mikzben sem a negyedik evangliumot, sem az apostolnak tulajdontott leveleket nem fmjelzi Jnos neve, a Jelensek knyve ngy alkalommal utal r. Nyilvnval, hogy a szerznek, egyrszt nem volt semmi oka arra, hogy elhallgassa nevt, msrszt azt is tudta, hogy els olvasi pontosan tudjk majd azonostani szemlyt. Azt is tudjuk, hogy mr a harmadik szzadtl kezdve a Szentrs tudsok feltettk a krdst, hogy ki is tulajdonkppen a Jelensek knyvnek szerzje. Nevezzk teht t „Patmosz ltnoknak”, mivel alakja szorosan kapcsoldik az gei-tenger e szigethez, ahol nletrajzi tansgttele szerint tartzkodott. „n, Jnos, testvreket s trsatok Jzus Krisztusban, az ldztetsben, a kirlysgban s az llhatatossgban, a Patmosz nev szigeten voltam Isten igje s Jzus tansga miatt”. Jnos ppen Patmosz szigetn „az r napjn elragadtatsba” esett, nagyszabs ltomsokban volt rsze, rendkvli zeneteket hallott, amelyek jelents mrtkben befolysoltk az egyhz trtnelmt, s az egsz nyugati kultrt. Pontosan az knyvbl vettk t az „apokalipszis, apokaliptikus” szavakat, amelyek egy kzelg katasztrfa gondolatt idzik fel.
A Jelensek knyvt a ht zsiai egyhz – Efezus, Szmirne, Pergamo, Tiatra, Szrdesz, Filadelfia s Laodcea – drmai tapasztalatnak tkrben rtjk meg, amelyek az els vszzad vgn csak nehzsgek rn tudtak tansgot tenni Krisztusrl. Jnos eleven lelkipsztori rzkkel fordul az ldztt keresztnyek fel, s arra buzdtja ket, hogy maradjanak szilrdak a hitben, s ne azonostsk magukat a vilggal. A Jelensek knyvnek trgya lnyegben az emberi trtnelem rtelmnek felfedse, Krisztus hallbl s feltmadsbl kiindulva. Jnos els s alapvet ltomsa a Brny alakjra vonatkozik: mintegy meglve is ott ll a Brny annl a trnnl, amelyen maga Isten l. Ezzel Jnos mindenekeltt kt dologra hvja fel a figyelmnket: elszr is arra, hogy Jzus, br erszakos tettel megltk, ahelyett, hogy fldre roskadna, szilrdan ll a lbn, mivel feltmadsval vglegesen legyzte a hallt. Msodszor pedig Jzus ppen mivel meghalt s feltmadt, immr hinytalanul rszese az Atya kirlyi s dvzt hatalmnak. A ltnok ezzel azt akarja mondani, hogy bzzatok Jzusban s ne fljetek az ldztets ellentmond hatalmtl. A megsebzett s meghalt Brny gyzedelmeskedik, kvesstek Jzust, a Brnyt, az tjn jrjatok, akkor is ha most a Brny gyngnek tnik. Vgl lesz a gyztes.
|
Benedek ppa katekzise Mria mennybevtelrl |
Magyar Kurr |
2006.08.18. 20:41 |
XVI. Benedek ppa szerdn dleltt a szokstl eltren nem a rmai Szent Pter tren, hanem nyri rezidencijn, Castel Gandolfban tartotta meg az ltalnos kihallgatst. A Szentatya ugyan ez id szerint nyri rezidencijn tartzkodik, de az ltalnos kihallgatsokat ltalban a Vatiknban tartja meg. Ezttal azonban a ppa az Albani t partjn fekv vroskban fogadta a 4000 zarndokot. A hvek klnbz eurpai orszgokbl, kztk Magyarorszgrl, s a tengeren tlrl, az Egyeslt llamokbl, Kanadbl s Brazlibl rkeztek. Az ltalnos kihallgatson jelen voltak mg a Szent Csald kis nvrei s a Klvria Misszis Nvrek kongregcijnak szerzetesni, akik ezekben a napokban tartjk ltalnos kptalanjukat.
Katekzist a Szentatya ezttal Mria Mennybevtelnek szentelte, hiszen szavai szerint: „erre a szoksos heti tallkozsra ennek az nnepnek a lgkrben kerlt sor. Ezrt mindenkit arra szeretnk krni, hogy tekintett emelje ismt mennyei desanynkra, akit a liturgiban tegnap Krisztussal egytt a mennyei dicssgben szemlltnk.”
A Szentatya emlkeztetetett r, hogy a keresztny np mr az els szzadoktl kezdve mindig nagyon kedvelte ezt az nnepet, amely – mint ismeretes – annak a teremtmnynek a testi megdicslst nnepli, akit Isten Anyjnak vlasztott, Jzus pedig a keresztfrl Anyaknt adott ajndkba az emberisgnek. A mennybevtel olyan misztriumot jell, amely mindannyiunkat rint, mert amint a II. Vatikni Zsinat Lumen Gentium cm dokumentuma rja: Mria a „biztos remny s vigasztals jeleknt ragyog Isten zarndok npe szmra.” m a mindennapok ezer dolga kztt olykor elfeledkeznk errl a vigasztal igazsgrl, amely pedig fontos igazsga hitnknek.
|
XVI. Benedek katekzise Jnos apostolrl |
Magyar Kurr |
2006.07.15. 12:31 |
„Tipikus zsid nevnek jelentse: az r megkegyelmezett. A Tiberis t partjn rendezgette a hlkat, amikor Jzus testvrvel egytt maghoz hvta. Jnos is annak a szk csoportnak a tagja, amelyet Jzus bizonyos alkalmakkor maga kr gyjt. Pterrel s Jakabbal egytt jelen van Kafarnaumban, amikor Jzus belp Pter otthonba, hogy meggygytsa anyst (v. Mk 1,29). A msik kettvel egytt kveti a Mestert Jairusnak, a zsinaggai elljrnak a hzba, akinek a lnyt Jzus visszahvja az letbe (v. Mk 5,37). Kveti a Mestert sznevltozsakor (v. Mk 9,2), mellette ll az Olajfk hegyn, amikor a jeruzslemi templom nagyszersge lttn elmondja beszdt a vros s a vilg vgrl (v. Mk 13,3), s vgl akkor is mellette ll, amikor a getszemni kertben flrevonul, hogy imdkozzk az Atyhoz, knszenvedse elestjn (v. Mk 14,33). Nem sokkal Hsvt eltt, amikor Jzus kt tantvnyt kivlasztja, hogy elkldje ket az Utols Vacsora termnek elksztsre, Jnosra s Pterre bzza ezt a feladatot (v. Lk 22,8).
A Tizenkt Apostol kztt elfoglalt kiemelked helye teszi rthetv Jnos desanyjnak tlett, aki egy napon azzal a krssel lp oda Jzushoz, hogy kt fia, Jnos s Jakab, Jzus mellett lhessen – egyik jobbrl, msik balrl – az Isten orszgban (v. Mt 20,20–21). Mint tudjuk, Jzus krdssel vlaszolt: ’Kszek vagytok arra, hogy igyatok abbl a kehelybl, amelybl n iszom?’ (v. Mt 20,22) Az volt a szndka ezzel, hogy felnyissa kt tantvnya szemt, bevezesse ket szemlye misztriumba, s jelezze nekik eljvend hivatsukat, amely arra vonatkozott, hogy egszen a legvgskig, a vrtansgig tegyenek majd rla tansgot. Nem sokkal ksbb ugyanis Jzus kzli tantvnyaival: az Emberfia nem azrt jtt, hogy neki szolgljanak, hanem hogy szolgljon, s vltsgul odaadja lett sokakrt (v. Mt 20,28). A Jzus Feltmadst kvet napokban ’Zebedeus fiait’ Pterrel s nhny ms tantvnnyal egytt viszontltjuk egy eredmnytelen jszakai halfogs jelenetben, amelyet a Feltmadt Krisztus csodlatos halfogsa kvet: a ’szeretett tantvny’ ismeri fel elsnek az Urat, s hvja fel r Pter figyelmt (v. Jn 21,1–13).
A jeruzslemi egyhzban Jnos kiemelked helyet foglalt el a keresztnyek els kzssgnek vezetsben. … Pterrel egytt azt a kldetst kapjk a jeruzslemi egyhztl rszrl, hogy erstsk meg azokat, akik Szamariban befogadtk Isten igjt s imdkozzanak rtk, hogy leszlljon rjuk a Szentllek (ApCsel 8,14–15). Klnsen is arrl emlkezznk meg, amit Pterrel egytt mondott a ftancs eltt, amely tlkezett felettk: ’Mi nem hallgathatunk arrl, amit lttunk s hallottunk.’ (ApCsel 4,20). Ez az szintesg, ahogyan megvallotta hitt, legyen plda s figyelmeztets mindannyiunk szmra, hogy mindig lljunk kszen arra, hogy megvalljuk tretlen hitnket Krisztusban, s adjunk elsbbsget a hitnek minden emberi szmtssal s rdekkel szemben.
A hagyomny szerint Jnos a szeretett tantvny, aki a negyedik evangliumban az utols vacsorn fejt Jzus keblre hajtja. van jelen a kereszt tvben, s a tanja nemcsak az res srnak, hanem a Feltmadt jelenltnek is. Tudjuk, hogy ezt az azonostst a tudsok vitatjk, s egyesek Jnosban inkbb Jzus tantvnyainak prototpust ltjk. Ez a krds a szentrs-magyarzkra tartozik, mi azonban fontos tantst kapunk letnk szmra: az r Jzus azt szeretn, ha mindannyian tantvnyai lennnk, akik barti kapcsolatban llnak vele. Ha azt akarjuk, hogy ez megvalsuljon, akkor nem csak kvetnnk s hallgatnunk kell szavt, hanem Vele is kell lnnk, gy, ahogyan lt. Ez csak akkor lehetsges, ha a legnagyobb bizalom kapcsolatt ptjk ki Jzussal, gy, amint az bartok kztt trtnik. Ezrt mondta azt egy alkalommal Jzus: ’Nagyobb szeretete senkinek nincs annl, mint aki lett adja bartairt… Mr nem mondalak titeket szolgknak, mert a szolga nem tudja, mit tesz ura. Bartaimnak mondalak titeket, mert mindent tudtul adtam nektek, amit Atymtl hallottam.’
Jnos apostol az apokrif iratokban nem egyhzak alaptjaknt vagy mr meglev kzssgek vezetjeknt jelenik meg, hanem olyasvalakiknt, aki folyamatosan ton van, hogy a hitet tovbbadja azoknak a ’lelkeknek, akik kpesek remlni s arra, hogy megvltassanak’. Mindent az a paradox szndka vezet, hogy lttassa a lthatatlant. ppen ezrt nevezi t a keleti egyhz egyszeren ’a Teolgusnak’, vagyis annak, aki kpes hozzfrhet mdon beszlni az isteni dolgokrl, feltrva egy titkos utat Istenhez, amely a Jzushoz val ragaszkodson keresztl visz.
Jnos apostol kultusza Efezusbl indult ki, abbl vrosbl, ahol si hagyomny szerint Jnos hossz ideig mkdtt s ahol Traianus csszr idejn, nagyon ids korban meghalt. Justinianus csszr a VI. szzadban Efezusban nagy bazilikt emeltetett tiszteletre, melynek impozns romjai mg ma is lteznek. Keleten rendkvl nagy tisztelet vezi alakjt, a biznci ikonogrfia legtbbszr gy brzolja t, mint ids, elmlked embert, aki mintha a bels elcsendeslsre hvna bennnket.
Valban: sszeszedettsg nlkl nem tudnk megkzelteni Isten magasztos misztriumt s kinyilatkoztatst. … Segtsen bennnket is az r, hogy Jnos apostoltl tanuljuk meg a szeretet nagy leckjt, hogy mi is rezzk: hogy Krisztus ’mindvgig szeretett bennnket’ (Jn 13,1), s letnket Krisztusnak szenteljk.”
|
XVI. Benedek ppa katekzise 2006.jnius 28-n |
Magyar Kurr |
2006.07.15. 12:22 |
Zebedeus fin, az idsebb Jakab apostolon kvl, az Evangliumokban megjelenik egy msik Jakab, akit „fiatalabbnak” neveznek. is jelen van a Jzus ltal szemlyesen kivlasztott tizenkt apostol sorban s mindig „Alfeus fia”-knt emlti t a Szentrs. Gyakran azonostottk t egy msik Jakabbal, akinek anyja Mria, valsznleg Kleofs felesge, az a Mria, aki, a negyedik evanglium szerint a kereszt tvben llt Jzus Anyjval egytt. is nzreti szrmazs volt, valsznleg Jzus rokona, s semita szoks szerint Jzus testvrnek neveztk. Az apostolok cselekedetei errl a Jakabrl szlva hangslyozzk, hogy elsdleges szerepet tlttt be a jeruzslemi egyhzban.
Az apostoli zsinaton, amelyet abban a vrosban tartottak az idsebb Jakab halla utn, a tbbiekkel egytt megllaptotta, hogy a pognyokat is be lehet fogadni az egyhzba, anlkl, hogy alvetnk ket a krlmetls szertartsnak. Szent Pl a Korinthusiakhoz rt els levelben azt lltja, hogy Jzus megjelent Jakabnak, majd a Galatkhoz rt levelben, jeruzslemi tja alkalmbl Pter eltt nevezi meg, mint az egyhz vele egyenrang „oszlopt”. Ezt kveten a zsid-keresztnyek legfontosabb vonatkozsi pontjuknak tekintik Jakabot. Neki tulajdontjuk azt a levelet, amely nevt viseli, s benne foglaltatik az jszvetsgi knonba. Jakab ebben nem, mint az „r testvre”, hanem „Istennek s az r Jzus Krisztusnak szolgja” mutatkozik be.
A szentrs szakrtk vitatkoznak azon a krdsen, hogy kivel azonostsk a kt azonos nev szemlyt, Jakabot, Alfeus fit, s Jakabot, az „r testvrt”. Az evangliumi hagyomny nem rztt meg semmifle elbeszlst sem egyikrl, sem msikrl, Jzus fldi letnek idszakra vonatkozan. Az Apostolok cselekedetei azonban azt bizonytjk, hogy az egyik Jakab rendkvl fontos szerepet tlttt be Jzus feltmadsa utn, az segyhzon bell. A legfontosabb tett, amit vgrehajtott, az az volt, hogy llst foglalt a zsid illetve a pogny szrmazs keresztnyek kztti kapcsolat krdsben. Pterrel egytt hozzjrult ahhoz, hogy tljussanak a keresztnysg kezdeti zsid dimenzijn, ami azt jelentette, hogy a megtrt pognyokat nem kteleztk arra, hogy elfogadjk Mzes minden trvnyt. Az Apostolok cselekedetei megrizte szmunkra a kompromisszumos megoldst, amelyet ppen Jakab javasolt s amelyet minden jelenlv apostol elfogadott. Eszerint azoktl a pognyoktl, akik hittek Jzus Krisztusban, csak azt krtk, hogy tartzkodjanak a blvnyimd szokstl, vagyis attl, hogy egyenek az isteneknek ldozatul felajnlott llatok hsbl, tovbb a „szemrmetlensgtl”, ami valsznleg a nem megengedett hzassgokra utalt. A gyakorlatban csak nhny tiltst kellett elfogadniuk, amelyeket fontosnak tartottak a mzesi trvnyhozsban. Ezltal jelents, s egymst kiegszt eredmnyeket rtek el: egyrszt elismertk azt az elvlaszthatatlan kapcsolatot, amely a keresztnysget a zsid vallshoz fzi, s amely rkre rvnyes, msrszt megengedtk a pogny szrmazs keresztnyeknek, hogy megrizzk sajt szociolgiai nazonossgukat, amelyet elvesztettek volna, ha arra lettek volna knyszertve, hogy megtartsk az n. mzesi szertartsi elrsokat. Lnyegben teht kezdett vette a klcsns megbecsls s tisztelet gyakorlata, amely szmos sajnlatra mlt ksbbi rtetlensg ellenre, termszetnl fogva arra trekedett, hogy mindkt fl jellegzetessgt megrizze.
Jakab nevhez fzdik egy apokrif evanglium is, amely magasztalja Jzus Anyjnak letszentsgt s szzessgt, valamint az az apostoli levl, amely a keresztny szentrsi knonban az els az n. „katolikus levelek” kztt. Rendkvl fontos levlrl van sz, amely hangslyozza, hogy nem fokozhatjuk le hitnket puszta szbeli, elvont nyilatkozatokra, hanem jtettekkel kell tanskodnunk rla. Arra szlt fel bennnket, hogy legynk kitartak az rmmel elfogadott megprbltatsokban, a bizalommal teli imban, amellyel krjk Istentl a blcsessg ajndkt. Ennek rvn megrtjk, hogy az let valdi rtkei nem a muland gazdagsgban vannak, hanem inkbb abban, hogy megosztjuk anyagi javainkat a szegnyekkel s a rszorulkkal.
A levl fontos mondata szerint „a hit holt tettek nlkl”. Jakab levele tovbb arra buzdt bennnket, hogy hagyatkozzunk r Istenre mindenben, amit cseleksznk, ezeket a szavakat ejtsk ki sznkon:„ha az r akarja”. Azt tantja, hogy ne tervezzk meg letnket Istentl fggetlenl, hanem hagyjunk helyet kifrkszhetetlen akaratnak. Ezltal Szent Jakab mindannyiunk szmra az let ma is idszer mestere – zrta katekzist XVI. Benedek ppa.
|
XVI. Benedek ppa katekzise Jakab apostolrl |
Magyar Kurr |
2006.06.22. 13:08 |
Jnius 21-n, a szerdai ltalnos kihallgats sorn XVI. Benedek ppa folytatta azokrl az apostolokrl szl katekzist, akiket Jzus kzvetlenl vlasztott ki fldi lete sorn.
Ez alkalommal az idsebb Szent Jakab apostol lethez fzte elmlkedst. A tizenkt apostolrl szl bibliai vonatkozsok kt szemlyt emltenek meg ezzel a nvvel: Zebedeus, illetve Alfeus fit, akiket idsebb illetve fiatalabb nvvel klnbztetnek meg. Ez a megjells nem letszentsgkre vonatkozik, hanem arra, hogy az jszvetsgben, klnsen Jzus fldi letben eltr szerep jutott szmukra.
A Jakab nv a Ikobos fordtsa, amely a hres Jkob ptrirka nevnek grgs vltozata. Jakab apostol Jnos testvre, aki a fent emltett nvlistn Pter mellett kzvetlenl a msodik helyet foglalja el, mint Mrk evangliumban, vagy a harmadik helyet Pter s Andrs apostolok utn Mt s Lukcs evangliuma szerint. Az Apostolok cselekedeteiben pedig Pter s Jnos utn kvetkezik. Ezek az eltrsek az l egyhzi hagyomnyt jelzik, amely klnfle mdon hangslyozza Jakab jelentsgt. Az evangliumi szakaszokbl az derl ki, hogy Szent Jakab apostol, az „idsebb”, nagy tekintlynek rvendett a jeruzslemi segyhzban, amelynek Pterrel egytt vllalta lelkipsztori gondozst.
Jakab apostol is halsz volt, aki Jzus meghvsra azonnal kszsgesen vlaszolt, testvrvel egytt: „Ott hagytk a brkban atyjukat, Zebedeust a halszlegnyekkel egytt s nyomba szegdtek”. Zebedeus kt fit Jzus ksbb a „Boanerghs”, vagyis a „mennydrgs fiai” nvvel illette, valsznleg heves buzgsgukra utalva. Lukcs evangelista elbeszlse szerint, amikor Jzus Jeruzslem fel tartott tantvnyaival, kveteket kldtt maga eltt. „Azok tkzben betrtek a szamaritnusok egyik falujba, hogy szllst ksztsenek neki. De nem fogadtk be, mert zarndokton volt Jeruzslem fel. Ennek lttra tantvnyai, Jakab s Jnos flhborodtak: Uram, hvjuk le rjuk az istennyilt, hogy flemssze ket? De hozzjuk fordult s megfeddte ket.” A kt tantvny hirtelen tmadt haragjt minden bizonnyal a Jzus irnti szeretet keltette fel, de nyilvnvalan volt kze hozz a jdeaiak s szamaritnusok kztti hagyomnyos ellensgeskedsnek is. Jzus azonban nem szereti az erszakot s fedd szavai megleckztettk Jakabot, aki ezt kveten lzads nlkl beletrdik Herdes igazsgtalan erszakos tettbe, elfogadja a vrtansgot s lett adja Mestere irnti szeretetbl.
|
XVI. Benedek ppa katekzise Andrs apostolrl |
Magyar Kurr |
2006.06.21. 09:10 |
Az els, ami Andrssal kapcsolatban feltn, az az hogy neve nem zsid, hanem grg eredet. Ez a csald nem elhanyagolhat mret kulturlis nyitottsgnak jele. Galileban vagyunk – folytatta beszdt a Szentatya – ahol a grg nyelv s kultra elgg jelen volt. A tizenkt apostol sorban Andrs a msodik helyet foglalja el Mt s Lukcs evangliumban, illetve a negyedik helyen szerepel Mrk evangliumban s az Apostolok cselekedeteiben. Az azonban minden esetben biztos, hogy nagy tiszteletnek rvendett az els keresztny kzssgeken bell.
Az evangliumokbl egyrtelmen kitnik a Pter s Andrs kztti testvri kapcsolat, mint ahogy Jzus hozzjuk intzett kzs meghvsa is. Mt evangliumban olvashatjuk: „Mikor Jzus a galielai tenger mellett jrt, ltott kt testvrt, Simont, aki msik nevn Pter, s testvrt, Andrst. Halszok voltak s hlt vetettek a vzbe. gy szlt hozzjuk: „Jjjetek utnam! n emberhalszokk teszlek titeket.” A negyedik evangliumbl msik fontos rszletet tudunk meg. Kezdetben Andrs Keresztel Szent Jnos tantvnya volt. Ez is azt mutatja, hogy keres ember volt, aki osztozott Izrael remnyben, aki kzelebbrl meg akarta ismerni az r szavt, valsgt. Valban a hit s a remny embere volt. Keresztel Szent Jnostl hallotta egy napon, hogy Jzus az „Isteni Brny”. Ennek hatsra egy meg nem nevezett, msik tantvnnyal egytt felkerekedik, hogy kvesse Jzust. Jnos evangelista gy r: „elmentek s megnztk, hol lakik. Aznap nla maradtak”. Andrs teht rtkes pillanatokat lt meg benssgben Jzussal. Az evangliumi szakasz jelents megjegyzssel folytatdik: „A kett kzl egyik, aki Jnos szavra kvette t, Andrs volt, Simon Pter testvre. Mihelyt tallkozott testvrvel, Simonnal, elmondta neki: „Megtalltuk a Messist”, vagyis a Flkentet, s elvitte Jzushoz.” Ezzel nem mindennapi apostoli lelkletrl tett tansgot – llaptotta meg a Szentatya. Andrs teht az els volt az Apostolok kzl, akit Jzus meghvott kvetsre. A Biznci Egyhz liturgija pontosan ezrt tiszteli t a Protklitos nvvel, ami annyit jelent, hogy az „els meghvott”. Bizonyos, hogy a Pter s Andrs kztti testvri kapcsolat miatt klnsen ers a testvregyhzi rzs a rmai s a konstantinpolyi egyhz kztt. Ennek a kapcsolatnak a hangslyozsra, eldm, VI. Pl visszaadta a grgorszgi Patrasz vros ortodox metropolita pspknek azt a jelents Szent Andrs ereklyt, amelyet 1964-ig a Vatikni Bazilikban riztek – folytatta katekzist XVI. Benedek ppa. A hagyomny szerint ugyanis Patrasz volt az a grg vros, ahol Andrs apostolt keresztre fesztettk.
Az evangliumi hagyomnyok msik hrom alkalommal tesznek mg emltst Andrs apostolrl, aki ezltal kzelebb kerl hozznk. Az els a galileai kenyrszaports. Ebben az evangliumi szakaszban Andrs apostol jelzi Jzusnak: „van itt egy fi t rpakenyrrel s kt hallal. De mi ez ennyinek?” – teszi fel a krdst, jelezve az sszegyltek nagy szmt. A jelenet Andrs realizmusra vall, aki felmri a rendelkezsre ll lelmiszer elgtelensgt. Jzus azonban bsgesen elltta tpllkkal azokat, akik eljttek, hogy meghallgassk
|
XVI. Benedek ppa katekzise Pter apostolrl |
Magyar Kurr |
2006.06.08. 17:23 |
Amikor Jnos evangelista elbeszli Jzus els tallkozst Simonnal, Andrs testvrvel, a kvetkez egyedlll tnyt jegyzi fel: „Jzus rtekintett s gy szlt hozz: „Te Simon vagy, Jnos fia, Kfs lesz a neved, ami Ptert (vagyis Sziklt) jelent.
Jzusnak nem volt szoksa, hogy megvltoztassa tantvnyai nevt. Simonnal azonban ezt tette, s ez az j nv, amely grgre fordtva „Petros”, tbbszr visszatr az evangliumban, s vgl teljesen az eredeti nv helybe lp.
Ez a tny sajtos jelentsg lesz, ha figyelembe vesszk, hogy az szvetsgben a nv megvltoztatsa ltalban a kldets eljele. Valban, Krisztusnak azt a szndkt, hogy Pternek klnleges helyet adjon az apostolok kztt, tbb jelzs is megersti: Kafarnaumban a Mester Pter otthonban szll meg, amikor a tmeg a Genezreti t partjn sszegylt, hogy lthassa t, Jzus a tban horgonyz csnakok kzl Simont vlasztotta. Bizonyos esetekben Jzust csak hrom tantvny ksri el, s Pter mindig az els a csoportban, mint pldul Jairus lnynak feltmasztsakor, a Tbor hegyen, vagy a Getszemni kertben. Jzus Pter lbt mossa meg elsknt az Utols Vacsorn, s csak rte imdkozik, hogy ne fogyatkozzk meg hitben, hogy megersthesse hitben a tbbi tantvnyt.
Pter maga is tudatban van sajtos helyzetnek: gyakran msok nevben is szl, krve a nehezen rthet pldabeszdek elmagyarzst, vagy egy-egy parancs pontos rtelmt. Bizonyos knyes helyzeteket megold, mindenki nevben vlaszolva. Amikor Jzus, ltva az „let kenyerrl” tartott beszdt kveten a tmeg rtetlensgt, fjdalommal megkrdezi, hogy tantvnyai is el akarjk-e t hagyni, Pter gy vlaszol: „Uram, kihez menjnk? Neked rk letet ad igid vannak.” Amikor Jzus megkrdezi: „Ht ti kinek tartotok engem?” – Simon Pter ezt feleli: „Te vagy a Messis, az l Isten fia.” Jzus ekkor vlaszknt nneplyesen egyszer s mindenkorra kinyilatkoztatja Pter szerept az Egyhzban: „Pter vagy, erre a sziklra ptem egyhzamat, s az alvilg kapui sem vesznek rajta ert. Neked adom a mennyek orszga kulcsait. Amit megktsz a fldn, a mennyben is meg lesz ktve, s amit feloldasz a fldn, a mennyben is fel lesz oldva.”
|
XVI. Benedek ppa katekzise mjus 24-n |
Magyar Kurr |
2006.05.25. 13:33 |
Pter s a tbbi tizenegy apostol mr egy ideje kvette Jzust s osztozott letben. Pter lassan s nem minden nehzsg nlkl, behatolt a Mester gondolatvilgba: hallgatta szavt, figyelte magatartst, elmult csodi lttn. Klnsen nagy hatst tett r a kenyrszaports.
Andrs felhvja Jzus figyelmt egy ifjra, aki t kenyeret s kt halat hozott magval. Ez az t kenyr csodlatos mdon jllakatta a tmeget. Az apostolok – s kzttk Pter – azt a megbzst kaptk a csodlatos kenyr- s halszaports utn, hogy gyjtsk ssze a maradkot, amellyel 12 kosarat tltttek meg. Ezt kveten az emberek Jzust kirlly akartk tenni, de a Mester „visszavonult a hegyre, egszen egyedl”.
Msnap Jzus a t msik partjn, a kafarnaumi zsinaggban megmagyarzta a csoda rtelmt. Nem egy vilgi kirlysgrl van sz, ahogy azt a tmeg remlte, hanem sajt maga ntadsrl: „A kenyr, amelyet adni fogok, az n testem a vilg letrt.” Jzus elre megjvendli a keresztet, a kereszttel az eucharisztikus kenyeret, azt a teljesen jfajta mdot, amely kirlysgt jellemzi.
Megrtjk, hogy a Mesternek ezeket a szavait, s magatartst, valban nehz felfogni, mg a tantvnyok szmra is. „Kemny” beszd volt, amely prbra tette hitket. A tantvnyok kzl sokan visszalptek. El tudjuk kpzelni, hogy Jzus szavait mg Pter is nehezen rtette meg, hiszen Flp Cezarejban szembeszllt a kereszt megjvendlsvel. Amikor azonban Jzus megkrdezi: „Csak nem akartok ti is elmenni?” – Pter a Szentllek vezetsvel, nagylelken vlaszol mindnyjuk nevben: „Uram, kihez menjnk? Neked rk letet ad igid vannak. Mi hisszk s tudjuk, hogy te vagy Isten Szentje”.
Itt, csakgy, mint Cezareban, Pter szavaival kezdett veszi az egyhz krisztolgiai hitvallsa, Pter a tbbi apostol szszljv is vlik. Ez nem azt jelenti, hogy mr a maga teljes mlysgben megrtette Krisztus misztriumt. Hite mg csak a kezdeteknl tart, az igazi teljessgre csak a hsvti esemnyek tapasztalata rvn jut el. De mr hit volt, amely megnylt a legnagyobb valsg fel. Nyitott volt, fleg azrt, mert nem valamibe, hanem Valakibe, Krisztusba vetett hit volt. Pter kirad nagylelksge azonban nem vja meg az emberi gyengesggel sszefgg veszlyektl. Lendlettel szegdtt Jzus nyomba, killta a hit prbjt, teljesen Krisztusra hagyatkozva. Ennek ellenre elrkezik a pillanat, amelyben is enged a flelemnek s elbukik: elrulja a Mestert.
|
XVI. Benedek ppa katekzise 2006. mjus 17-n |
Magyar Kurr |
2006.05.18. 21:34 |
„Pterhez hasonlan mindig jra meg kell trnnk. Kvetnnk kell Jzust, nem pedig eltte jrnunk: az, aki utat mutat.”
Szerdn dleltt az ltalnos kihallgats sorn XVI. Benedek ppa folytatta katekzist az apostoli szolglatrl. Elmlkedsben felidzte, hogy elzleg az apostoli szolglat teolgiai kerett vzolta fel, az egyhzi kzssg szolglatnak jelentsre sszpontostva. „Most vegyk sorra az egyes apostolokat, hogy megrtsk, mit jelent az Egyhzat meglni, mit jelent Jzust kvetni.”
„Jzus utn Pter az a szemly, akit az jszvetsgi szvegek a legtbbszr idznek. 154-szer nevezik Ptros, vagyis 'k', 'szikla' nven, amely a Jzustl kapott arm Kfs nv grg fordtsa. Ez 9-szer fordul el, fleg Pl leveleiben. 75 alkalommal utalnak az rsok Simon nvvel Pterre, amely a (ktszer elfordul: ApCsel 15,14; 2Pt 1,1) eredeti hber Simeon nv grgs vltozata.”
„Simon Betszaidbl szrmazott, Jnos fia, vagy az arm forma szerint bar-Jona, Jns fia volt. Betszaida Galilea keleti rszn fekv kis vros, ahonnan Flp s termszetesen Andrs, Simon testvre szrmazott. Akcentusa elrulta galileai szrmazst. Testvrhez hasonlan Pter is halsz volt: Zebedeus, Jakab s Jnos apjnak csaldjval egytt kis halszvllalkozst vezetett a Genezreti tnl (Lk 5,10). Valsznleg bizonyos szint gazdasgi jltben lt, s szintn rdekldtt a valls irnt, vgyott arra, hogy Isten beavatkozzk a vilgba. Ez ksztette arra, hogy testvrvel egytt Jdeba menjen, hogy meghallgassa Keresztel Szent Jnos hithirdetst (Jn 1,35–42).”
„Hv zsid volt, aki bzott abban, hogy Isten tevkenyen jelen van npe trtnelmben, s fjdalommal tlttte el, hogy nem lthatja Isten hatsos mkdst azokban az esemnyekben, amelyeknek tanja volt. Pter ns volt, s anysa, akit egy napon Jzus meggygytott, Kafarnaum vrosban lt, abban a hzban, amelyben Simon Pter is megszllt, amikor abban a vrosban jrt (v. Mt 8,14sk.; Mk 1,29skk.; Lk 4,38sk.). A kzelmltban vgzett rgszeti kutatsok nyomn napvilgra kerltek egy kis biznci templom nyolcszg mozaik padlja alatt egy mg sibb templom maradvnyai, amelynek falain Pterhez szl fohszok feliratait fedeztk fel. Az evangliumok arrl szmolnak be, hogy Pter a nzreti Jzus els ngy tantvnya kztt volt (v. Lk 5,1–11), akikhez egy tdik trsult. A szoks szerint ugyanis minden rabbinak 5 tantvnnyal kellett rendelkeznie (v. Lk 5,27: Mt elhvsa). Amikor Jzus trl 12-re emelte (v. Lk 9,1–6), vilgoss tette kldetse jdonsgt: azrt jtt, hogy sszegyjtse az eszkatolgikus Izraelt, amelyet a trzsek nyomn a 12-es szm jelkpezett.”
|
|