A Szentatya katekézise augusztus 30-án
Magyar Kurír 2006.09.03. 13:05
Mivel csak kevés és töredékes adat áll róla rendelkezésünkre, szinte lehetetlen életútját felvázolni – mondta a Szentatya, hozzátéve, hogy az általa írt evangélium alapján Máté szintén jelen van a Jézus által kiválasztott 12 apostol névsorában. Neve héberül annyit jelent, mint „Isten ajándéka”.
Az első kanonikus evangélium, amelyet neve fémjelez, a 12 apostolt felsorolva pontos jelzővel illeti: Máté, a „vámos”. Ezáltal azonosíthatjuk azzal a férfival, aki az adóbeszedők pultjánál ül, Máténak hívják, és akihez Jézus így szólt: „Kövess engem!”. Máté pedig fölkelt és követte a Mestert. Márk és Lukács evangelisták is elbeszélik ezt a történetet, de a vámnál ülő férfit Lévinek nevezik.
Ahhoz, hogy elképzeljük a Máté evangéliumában leírt, előbb említett jelenetet, elég, ha felidézzük Caravaggio csodálatos festményét, amelyet itt Rómában, a Franciák Szent Lajos templomában őriznek – folytatta katekézisét a pápa. Az evangéliumokban még egy további életrajzi utalás is fellelhető: a Máté meghívását közvetlenül megelőző szakasz Jézus egy Kafarnaumban tett csodájáról szól, amelyre a Tiberiás tó közelében kerül sor. Ebből arra lehet következtetni, hogy Máté Kafarnaumban végezte vámszedő munkáját, ott, ahol Jézus Péter otthonának vendégszeretetét élvezte.
Az evangéliumból kiolvasható egyszerű tények alapján tehetünk néhány megjegyzést – mondta katekézisében a Szentatya. Az első, hogy Jézus követői közé egy olyan embert fogad be, aki a korabeli Izrael felfogása szerint nyilvános bűnös volt. Máté nemcsak eredeténél fogva „piszkos pénzt” kezelt, mivel ez a pénz olyan emberektől származott, akik nem tartoztak Isten kiválasztott népéhez, hanem együttműködött egy gyűlöletesen kapzsi idegen hatalommal is. Ezért az evangéliumok több ízben együtt említik a „vámosokat és bűnösöket”, a „vámosokat és utcanőket”.
A vámosokban továbbá a szűklátókörűség példáját látják, akik csak azokat szeretik, akik őket is szeretik. Ezek közé tartozott Zakeus is, a vámosok és gazdagok „feje”. A vámosokat a közvélemény a rablókkal, gonoszokkal, házasságtörőkkel helyezte egy szintre. Ebből tehát az tűnik ki első látásra, hogy Jézus senkit sem zárt ki barátai közül. Sőt, éppen miközben Jézus Máté–Lévi házában leül vele egy asztalhoz, és a farizeusok szemrehányást tesznek neki, hogy bűnösökkel és vámosokkal étkezik, Jézus, fontos kijelentést tesz: „Nem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem hogy a bűnösöket.” Az evangélium megfelelő hirdetése éppen ebben áll – hangsúlyozta XVI. Benedek: Isten felkínálja kegyelmét a bűnösnek!
Egy másik evangéliumi szakaszban, amelyben a farizeus és a vámos a jeruzsálemi templomban imádkoznak, Jézus a névtelen vámost állítja példaképül. A vámos ugyanis alázatosan bízik az isteni irgalmasságban, miközben a farizeus dicsekszik saját erkölcsi tökéletességével. „A vámos … szemét sem merte fölemelni az égre, csak mellét verte e szavakkal: Istenem, légy irgalmas hozzám, bűnöshöz”. Jézus pedig így szól példabeszédében: „Mondom nektek: ez megigazulva ment haza, az nem. Mindazt, aki felmagasztalja magát, megalázzák, aki pedig megalázza magát, azt felmagasztalják.”
Máté alakjában tehát az evangéliumok egy valódi paradoxont állítanak elénk: aki látszólag nagyon távol áll az életszentségtől példaképpé válhat arra, hogy hogyan fogadjuk be az isteni irgalmasságot és annak csodálatos következményeit is megtapasztalhatja saját életében. Aranyszájú Szent János erre vonatkozóan jelentős megjegyzést tesz: csak bizonyos esetekben történik utalás a Jézus által meghívott személyek foglalkozására: Péter, András, Jakab és János akkor kapják a meghívást, miközben halásznak. Máté, miközben beszedi az adót. Jelentéktelen munkákról van szó, mivel „nincs utálatosabb foglalkozás, mint a vámosé, és nincs kevésbé hétköznapibb munka, mint a halászé” – írja Aranyszájú Szent János. Jézus meghívása tehát alacsony társadalmi rangú embereknek is szól, miközben mindennapi munkájukat végzik.
A másik következtetés, amit az evangéliumi elbeszélésből levonhatunk, az az, hogy Máté azonnal válaszol Jézus meghívására – folytatta elmélkedését a Szentatya. A mondat tömörsége azt fejezi ki, hogy Máté azonnal készen állt Jézus követésére. Ez azt jelentette számára, hogy mindent maga mögött hagy, mindenekelőtt állását, amely busás hasznot, gazdag bevételi forrást biztosított számára, bár gyakran igazságtalan és nem becsületes módon. Máté megértette, hogy Jézushoz fűződő barátsága miatt nem űzhette tovább foglalkozását, amelyet Isten nem nézett jó szemmel. Ezt a következtetést könnyen alkalmazhatjuk korunkra is – hangsúlyozta XVI. Benedek pápa: ma sem engedhető meg, hogy olyan dolgokhoz ragaszkodjunk, amelyek nem egyeztethetők össze Jézus követésével. Ez vonatkozik például a becstelenül szerzett vagyonra. Jézus világosan kijelentette: „Ha tökéletes akarsz lenni, menj, add el amid van, és árát oszd szét a szegények között, így kincsed lesz a mennyben. Aztán jöjj, kövess engem!” Máté pontosan ezt tette: felkelt és követte Jézust. Ebben a „felkelt” szóban jogos, hogy azt lássuk: elszakadt egy bűnös helyzettől és tudatosan csatlakozott egy új, becsületes életformához, Jézussal szeretetközösséget vállalva.
A pápa végül arra emlékeztette a híveket, hogy az ősegyház hagyománya egyértelműen Máténak tulajdonítja az első evangéliumot. Nem áll már rendelkezésünkre a Máté által héber vagy arám nyelven írt evangélium, de a görög változatban továbbra is meghalljuk a vámos meggyőző szavát, aki apostollá lett, és továbbra is hirdeti számunkra Isten üdvözítő irgalmasságát. Hallgassuk meg Szent Máté üzenetét, újból és újból elmélkedjünk el róla, hogy megtanuljuk tőle Jézus azonnali, határozott követését – mondta végül XVI. Benedek pápa a szerda délelőtti általános kihallgatáson tartott katekézisében.
|