A Szentatya katekzise mjus 3-n
Magyar Kurr 2006.05.04. 13:42
A szoksos szerda dleltti ltalnos kihallgats sorn XVI. Benedek ppa katekzisben az apostoli hagyomnyrl elmlkedett, amely nagy jelentsg az egyhz letben.
A II. Vatikni Zsinat erre vonatkozan hangslyozta, hogy a hagyomny mindenekeltt apostoli. A „Dei Verbum” kezdet dogmatikus konstitciban olvashatjuk: „Amiket Isten az sszes nemzetek dvssgre kinyilatkoztatott, azokrl jsgosan gy rendelkezett, hogy minden idkre csorbtatlanul megmaradjanak s minden nemzedknek tovbbadassanak. Ezrt az r Krisztus, akiben a flsges Isten egsz kinyilatkoztatsa beteljesedik, parancsot adott az apostoloknak, hogy az evangliumot, mint az dvs igazsg s erklcsi tants forrst mindenkinek hirdessk, kzlvn velk az isteni ajndkokat”.
A zsinati tants azt is feljegyzi, hogy: „Ezt a parancsot hsgesen teljestettk azok az apostolok is, akik szbeli prdikciban, pldval s intzmnyek ltrehozsval tadtk, amit Krisztustl szban, magatartsban s cselekedetekben kaptak, illetve a Szentllek ihletsbl megtanultak: s azok az apostolok vagy apostoltantvnyok is, akik ugyanennek a Szentlleknek a sugalmazsra az dvssg zenett rsba foglaltk.”
Az apostolok, vagyis az eszkatolgikus Izrael vezeti, szintn 12-en voltak, mint a vlasztott np trzsei, folytattk az r ltal elkezdett „aratst”, mindenekeltt azltal, hogy hsgesen tadtk a kapott ajndkot, Isten orszgnak j hrt, amely Jzus Krisztussal rkezett el a vilgba. Az apostolok szma nemcsak a szent gykrrel, a 12 trzs Izraelvel val folytonossgot fejezi ki, hanem szolglatuk egyetemes elrendeltetst: vigyk el az dvssget a fld legvgs hatrig. Ezt jelzi a semita szmszimbolika: a tizenkett a hromnak, vagyis a tkletes szmnak a ngyszerese, a ngy pedig a ngy gtjra utal.
Az evanglium hirdetsbl szletett kzssget azoknak a szava hvta ssze, akik elsnek ismertk meg az Urat, s akiket elskknt kldtt el a vilgba. Ez a kzssg szmthat a Tizenkett vezetsre, valamint azokra, akik hozzjuk csatlakoznak, mint utdaik az Ige hirdetsben s a kzssg szolglatban. A kzssg elktelezi magt, hogy tovbbadja msoknak az r jelenltnek s hsvti misztriumnak j hrt. Pl apostol leveleiben gy r: „Elssorban azt hagytam rtok, amit magam is kaptam”, „rizd meg a rd bzott javakat a Szentllek erejvel, aki bennnk lakik”.
A II. Vatikni Zsinat tantsa szerint: „Amit (pedig) az apostolok thagyomnyoztak, tartalmazza mindazt, ami Isten npnek szent lett s hitnek gyarapodst szolglja, s gy az Egyhz a maga tantsban, letben s istentiszteletben megrkti s az sszes nemzedknek tovbbadja mindazt, ami maga, s mindazt, amit hisz”. A hagyomny teht l Evanglium, amelyet az apostolok a maga teljessgben hirdettek, egyedli s megismtelhetetlen tapasztalatuk teljessgnek alapjn: az mvk adja tovbb a hitet msoknak, egszen napjainkig, a vilg vgig. A Hagyomny teht a Szentllek trtnete, aki az egyhzban az apostolok s utdaik kzvettse rvn mkdik, hsges folyamatossgban a kezdetek tapasztalatval. Ezt szgezi le rmai Szent Kelemen az els vszzad vgn: „Az apostolokat, aki hirdettk neknk az Evangliumot, Jzus Krisztus kldte el, Jzus Krisztus pedig Isten kldtte volt. Krisztus teht Istentl jn, az apostolok pedig Krisztustl: mindnyjan Isten akaratbl szrmaznak.”
Az apostolok tovbbadtk utdaiknak a Jzustl kapott parancsot. A Krisztussal val szemlyes kapcsolat tapasztalatn tl, ami egyedli s megismtelhetetlen volt, az apostolok tovbbadtk utdaiknak a Mestertl kapott nneplyes kldetst is. Az apostol sz a grg „apostllein” kifejezsbl szrmazik, ami annyit jelent, mint elkldeni. Az apostoli kldets lelkipsztori, liturgikus s prftai kldetst jelent, amelynek biztostka az r kzelsge egszen az idk vgezetig. Mt evangliumban olvassuk: „Menjetek teht, tegyetek tantvnyomm minden npet, kereszteljtek meg ket az Atya s Fi s Szentllek nevben, s tantstok ket mindannak megtartsra, amit parancsoltam nektek. me n veletek vagyok mindennap, a vilg vgig”. Az apostoli szolglat rvn teht maga Krisztus jut el azokhoz, akik meghvst kaptak a hitre. A feltmadt Krisztus legyzte az vszzadok tvolsgt, felknlja l s tevkeny jelenlt szmunkra, ma, az egyhz s a vilg jelenben - zrta katekzist XVI. Benedek ppa.
|