Hrek : A termszetjog Isten teremt tervt tkrzi |
A termszetjog Isten teremt tervt tkrzi
Magyar Kurr 2006.04.28. 14:08
„Isten trvnye nem kisebbti az ember szabadsgt” – Benedek ppa beszde a Ppai Biblikus Bizottsg plenris lsnek rsztvevihez.
A Szentatya a Ppk termben cstrtkn dlben ksznttte a Ppai Biblikus Bizottsg 25 tagjt, vi plenris lsk alkalmbl. Az intzetet 1902-ben alaptotta XIII. Le ppa, VI. Pl ppa megreformlta, jelenleg szorosan kapcsoldik a Hittani Kongregcihoz, amelynek prefektusa a Bizottsg elnke. Mivel elzleg a Szentatya tlttte be ezt a tisztsget, gy szemlyesen is jl ismeri a bizottsg tagjait, akiket most nagy szeretettel ksznttt.
A plenris ls tmja, a Biblia s az erklcs kztti kapcsolat nemcsak a hvket rinti, hanem minden szemlyt, hangslyozta XVI. Benedek. „Az ember elsdleges vgya ugyanis a boldogsg s egy tkletesen sikeres let. Ma sajnos sokan gy gondoljk, hogy ezt nllan kell elrnik, akr figyelmen kvl hagyva Istent s trvnyt. Msok egyenesen az rtelem s a szabadsg abszolt szuverenitst hirdetik az erklcsi normk tern: ezek a normk pusztn ’emberi’ etikt kpviselnek. Ennek a ’laicizlt erklcsnek’ a megalkoti azt hirdetik, hogy az ember, mint rtelmes lny, nem csak kpes r, hanem egyenesen szabadon kell, hogy dntsn magatartsformi rtkeirl.”
„Ez a tves meggyzds az emberi szabadsg s a mindenfajta trvny kztti lltlagos konfliktuson alapul. Valjban azonban a Teremt szvnkbe rta a ’termszeti trvnyt’ mint irnytt s letnk bels mrcjt. ppen ezrt a Szentrs, a Hagyomny s az egyhzi Tanthivatal azt hirdetik, hogy az ember hivatsa s maradktalan nmegvalstsa nem Isten trvnynek visszautastsban, hanem ppen ellenkezleg, az j trvny szerinti letben van. Az Istentl jv szeretet – (hiszen Deus caritas est!) – befogadsban valsthatja meg az ember legjobban szabadsgt. Isten trvnye nem kisebbti, nem sznteti meg az emberi szabadsgot, hanem ppen ellenkezleg biztostja s elmozdtja azt. Az erklcsi trvny, amelyet Isten hatrozott meg a teremtsben, s amelyet megerstett az szvetsgi kinyilatkoztatsban, Krisztusban tallja meg beteljeslst s nagysgt. Jzus Krisztus a tkletessg tja, a tkletes szabadsg l s szemlyes szintzise, az isteni akaratnak val maradktalan engedelmessgben. A Krisztussal val tallkozs nem sznteti meg a tzparancsolat eredeti szerept, hanem kibontakoztatja azt a maga teljessgben. Az olyan etika, amely a kinyilatkoztats fnyben hitelesen racionlis kvn lenni, a Krisztussal val tallkozsban, az ltala felknlt j szvetsgben tallja meg tkletessgt.”
„Az erklcsi cselekvs hiteles pldakpe maga a megtesteslt Ige, aki sajt akaratt teljesen alveti az Atyaisten akaratnak, elfogadva s beteljestve kldetst, az eledele az, hogy az Atya akaratt teljestse (v. Jn 4,34).”
„A Jzus tantsa ltal felvzolt t nem kvlrl rnk knyszertett norma. Jzus maga is vgigmegy ezen az ton, s csak azt kri, hogy kvessk t. A keresztsg ajndka rvn rszeslhetnk letben, kpess tesz bennnket arra, hogy befogadjuk, s a gyakorlatban megvalstsuk tantsait. Ez egyre vilgosabban nyilvnul meg az jszvetsg rsaiban. A tantvnyokhoz val viszonya nem merl ki kls nevelsben, hanem l kapcsolat, gy nevezi ket: ’fiaim’ (Jn 13,33; 21,5), ’bartaim’ (Jn 15,14–15); ’testvreim’ (Mt 12,50; 28,10; Jn 20,17), s hvja ket, lpjenek letkzssgre vele, s fogadjk hittel s rmmel az ’des’ igjt, ’knny’ terht (v. Mt 11,28–30).”
„A krisztolgia ltal sugallt etiknak mindig szem eltt kell tartania, hogy Krisztus a megtesteslt Ige, aki rszesv tesz isteni letnek, s kegyelmvel tmogat bennnket a teljes nmegvalsts fel vezet ton. A Krisztussal val kapcsolat az ember erklcsi tettnek legmagasabb megvalstsa. Ez az emberi cselekvs kzvetlenl az Isten trvnynek val engedelmessgen, a Krisztussal val egysgen alapul, azon, hogy a hv lelkben a Szentllek lakozik. Nemcsak kls normk szablyozzk ezt a cselekvst, hanem abbl az letet ad kapcsolatbl fakad, amely a hvket Krisztushoz s Istenhez fzi” – zrta beszdt XVI. Benedek ppa.
|