Katekzisek : A Szentatya katekzise Szent Jnos apostol jelenseinek knyvrl |
A Szentatya katekzise Szent Jnos apostol jelenseinek knyvrl
Magyar Kurr 2006.09.03. 12:49
Beszdt azzal a megjegyzssel kezdte, hogy mikzben sem a negyedik evangliumot, sem az apostolnak tulajdontott leveleket nem fmjelzi Jnos neve, a Jelensek knyve ngy alkalommal utal r. Nyilvnval, hogy a szerznek, egyrszt nem volt semmi oka arra, hogy elhallgassa nevt, msrszt azt is tudta, hogy els olvasi pontosan tudjk majd azonostani szemlyt. Azt is tudjuk, hogy mr a harmadik szzadtl kezdve a Szentrs tudsok feltettk a krdst, hogy ki is tulajdonkppen a Jelensek knyvnek szerzje. Nevezzk teht t „Patmosz ltnoknak”, mivel alakja szorosan kapcsoldik az gei-tenger e szigethez, ahol nletrajzi tansgttele szerint tartzkodott. „n, Jnos, testvreket s trsatok Jzus Krisztusban, az ldztetsben, a kirlysgban s az llhatatossgban, a Patmosz nev szigeten voltam Isten igje s Jzus tansga miatt”. Jnos ppen Patmosz szigetn „az r napjn elragadtatsba” esett, nagyszabs ltomsokban volt rsze, rendkvli zeneteket hallott, amelyek jelents mrtkben befolysoltk az egyhz trtnelmt, s az egsz nyugati kultrt. Pontosan az knyvbl vettk t az „apokalipszis, apokaliptikus” szavakat, amelyek egy kzelg katasztrfa gondolatt idzik fel.
A Jelensek knyvt a ht zsiai egyhz – Efezus, Szmirne, Pergamo, Tiatra, Szrdesz, Filadelfia s Laodcea – drmai tapasztalatnak tkrben rtjk meg, amelyek az els vszzad vgn csak nehzsgek rn tudtak tansgot tenni Krisztusrl. Jnos eleven lelkipsztori rzkkel fordul az ldztt keresztnyek fel, s arra buzdtja ket, hogy maradjanak szilrdak a hitben, s ne azonostsk magukat a vilggal. A Jelensek knyvnek trgya lnyegben az emberi trtnelem rtelmnek felfedse, Krisztus hallbl s feltmadsbl kiindulva. Jnos els s alapvet ltomsa a Brny alakjra vonatkozik: mintegy meglve is ott ll a Brny annl a trnnl, amelyen maga Isten l. Ezzel Jnos mindenekeltt kt dologra hvja fel a figyelmnket: elszr is arra, hogy Jzus, br erszakos tettel megltk, ahelyett, hogy fldre roskadna, szilrdan ll a lbn, mivel feltmadsval vglegesen legyzte a hallt. Msodszor pedig Jzus ppen mivel meghalt s feltmadt, immr hinytalanul rszese az Atya kirlyi s dvzt hatalmnak. A ltnok ezzel azt akarja mondani, hogy bzzatok Jzusban s ne fljetek az ldztets ellentmond hatalmtl. A megsebzett s meghalt Brny gyzedelmeskedik, kvesstek Jzust, a Brnyt, az tjn jrjatok, akkor is ha most a Brny gyngnek tnik. Vgl lesz a gyztes.
A Jelensek knyvnek egyik legfbb ltomsa, hogy ez a Brny kinyitja a knyvet, amelyet elzleg ht pecst zr le, amelyeket senki sem tudott feltrni. Jnos egyenesen gy jelenik meg, mint aki keserves srsra fakad, mivel nem volt senki mlt arra, hogy kinyissa a knyvet s beletekintsen. Valsznleg ez a srs fejezi ki az ldztetst szenved kis-zsiai egyhzak aggdst Isten hallgatsval szemben. A Szentatya utalt r, hogy mi is hasonl mdon rtetlenl llunk azokkal a nehzsgekkel, meg nem rtssel s ellensges rzletekkel szemben, amelyeket az egyhznak napjainkban a vilg klnbz rszein el kell szenvednie. Olyan szenvedsekrl van sz, amelyeket az Egyhz nem rdemel meg, mint ahogy Jzus sem rdemelte meg a knszenvedst. Ezek azonban egyrszt kinyilvntjk az ember gonoszsgt, amikor hallgat a rossz sugallatra, msrszt arra mutatnak r, hogy Isten irnytja a trtnelem esemnyeit. Teht csak az ldozati Brny kpes arra, hogy kinyissa a lepecstelt knyvet, s kinyilatkoztassa annak tartalmt. Csak adhat abbl tmutatst s tantst a keresztnyek letre vonatkozan, a keresztnyek szmra ugyanis, gyzelme a hall felett annak a biztostk arra, hogy egy napon k is elnyerik a gyzelmet. Jnos ennek a vigasznak a nyjtsra trekszik, ezrt hasznl ilyen erteljes s kpzelettel teli nyelvezetet.
A Jelensek knyve ltomsainak kzppontjban llnak azok a nagy jelentsg rszek is, amelyek a Fi gyermeket szl Asszonyrl szlnak, valamint azok a kiegszt kpsorok, amelyek a mennyekbl letasztott Srknyra vonatkoznak. A Srkny, br tovbbra is ldzi az Asszonyt s tbbi gyermekt, mr legyzetett s veresge vgl nyilvnval mindenki eltt. Ezrt ujjonghatnak a vrtank nekkben: „Eljtt Istennk dvssge, ereje s kirlysga, s Flkentjnek uralma, mert letasztottk testvreink vdljt, aki jjel-nappal vdolta ket Istennk szne eltt. Legyztk t a Brny vrvel s tansgnak szavval, mert nem kmltk letket mindhallig. rvendezzetek ht mennyek s ti, akik benne laktok!”
Lthatjuk teht, hogy Jnos btorsgot s bizalmat kvn cspgtetni olvasiba. Erteljes s olykor nehezen rthet kpsorainak nem az a clja, hogy egyfajta rejtvnyfejtsre knyszertsen, hanem az, hogy sugallja a biztos remny tjt mindazok szmra, akik bizalommal Istenre s Jzus Krisztusra hagyatkoznak. A Patmoszi Ltnok ezltal ragyog lthatrt nyit a keresztnyek szmra, amely a mennyei Jeruzslem ltomsban ri el tetpontjt, ahol nem lesz tbb „hall, sem gysz, sem jajgats, sem fjdalom. Ami eddig volt, elmlt”.
Ezrt teht Jnos apostol Jelenseinek Knyvt, nemcsak a szenvedsre val lland utals jrja t – hiszen ez a valsg stt oldala – hanem thatjk a gyakori dicst nekek is, amelyek a trtnelem fnyl arculatt kpviselik. A mennyei seregek gy neknek: „Alleluja! Az r, mindenhat Istennk, tvette az uralmat. rvendezznk, ujjongjunk s dicstsk t! Elrkezett a Brny menyegzjnek napja. Jegyese flkszlt: mlt volt arra, hogy ragyog fehr gyolcsba ltzzk". Tipikusan keresztny ltszlagos ellentmondssal talljuk itt szemben magunkat – mondta katekzisben XVI. Benedek ppa.
Az utols sz soha sem a szenveds, a szenveds mindig egy tmeneti pont a boldogsg fel, st a szenvedst mr titokzatos mdon tjrja a remnysgbl fakad rm. Ezrt zrhatja knyvt Jnos, a Patmoszi Ltnok, a vrakozs kifejezsvel: „Jjj el, Uram, Jzus! Ez a fohsz gyakori volt az els vszzad egyhzaiban. Szent Pl Korinthusiakhoz rt els levelben e fohsz arm nyelv formjt hasznlja: Marana tha! Ez a fohsz hangot ad a keresztny ember egyfajta trelmetlensgnek, hogy mielbb tallkozhasson az rral, akinek lett s hallt szentelte. Jnos segt abban, hogy eleven maradjon bennnk ez a vgy, ez a vrakozs, tl mindazon a lehetsges megprbltatson, amellyel letnkben tallkozunk – fejezte be katekzist a Szentatya.
|