Katekzisek : XVI. Benedek ppa katekzise a Magnificatrl-2006.II.15.- |
XVI. Benedek ppa katekzise a Magnificatrl-2006.II.15.-
2006.02.24. 08:58
Imdkozzunk az rhoz: segtsen bennnket ismt elvinni a vilgba Krisztust” – mondta a Szentatya szerdn dleltt, az ltalnos kihallgats sorn.XVI. Benedek ppa katekzisben bejelentette, hogy vgre rkezett a II. Jnos Pl ppa ltal elkezdett hossz sorozatnak, amely a zsoltrok s bibliai nekek elemzst tzte ki clul. Ezek jelentik ugyanis a dicst nekek s a vespers alapvet szvegeit. „Vgre jutottunk ennek az rott szveget kvet zarndoktnak, amely hasonlt a dicst nekek, fohszok, imk, szemlldsek virgoskertjhez, s most azt a Canticumot elemezzk, amelyik jelkpesen minden vesperst lezr, ez pedig a Lukcs evangliumban olvashat Magnificat, Mria Istent magasztal neke” – mondta a ppa.
Olyan nekrl van sz, amelyen vgig halad a Bibliban „anawim” kifejezssel illetett hvek lelkisge. Azokrl van sz, akik szegnynek tekintik magukat, nemcsak azrt, mert elszakadtak a gazdagsg s a hatalom blvnyimdsnak minden formjtl, hanem azrt is, mert szegnyek a szv mly alzatban, megfosztottk magukat a gg minden ksrtstl, nyitva llnak az dvzt isteni kegyelem befogadsra. Az egsz Magnificat neket thatja ez az „alzat”, amelyet grgl tapeinosis-nak neveznk, s ami a tnyleges alzat s a szegnysg helyzetre utal.
A Mria-nek els sorai egyes szm els szemlyben fordulnak az r fel: „Magasztalja lelkem az Urat, s ujjongjon szvem dvzt Istenemben.” Az ima kzppontjban teht az isteni kegyelem nneplse ll, amely vratlanul betrt Mria szvbe s ltbe, s az r Anyjv tette t. Az kantikum bels szerkezete teht a dicsts, a hlatelt rm. Ez a szemlyes tansgttel azonban nem korltozdik pusztn az Isten s Mria kztti benssges kapcsolatra, mert a Szzanya tudatban van annak, hogy kldetst kell vgre hajtania az egsz emberisg javra, gy a vele trtnt esemny illeszkedik az dvtrtnet egszbe: (Az r) „Irgalma az istenflkre szll nemzedkrl nemzedkre.”
Ez a sor vezet t bennnket a Magnificat msodik rszbe, amelyben Mria hangja mintha a hvek egsz kzssghez csatlakozna, ahhoz a krushoz, amely Isten csodlatra mlt vlasztsait nnepli. Lukcs evangliumnak eredeti grg szvegben 7 olyan igt tallunk, amely az „aorista” kztes idt fejezi ki, vagyis azokat a cselekedeteket jelli, amelyeket az r lland jelleggel vghez visz a trtnelemben: „Nagyszer dolgokat mvel karja erejvel: sztszrja a szvk szndkban ggskdket. Uralkodkat taszt le a trnjukrl, de flemeli az alzatosokat. hezket tlt be minden jval, de res kzzel bocstja el a gazdagokat. Flkarolja szolgjt, Izraelt”.
Ebbl a ht isteni mbl nyilvnvalv vlik, hogy a trtnelem Ura a legkisebbek mell ll. Isten tervnek rejtett ereje vgl napvilgra kerl, hogy megmutassa, kik az igazi vlasztottak: Azok, akik istenflk, akik hsgesek szavhoz, az alzatosak, az hezk, szolgja, Izrael, vagyis Isten npnek kzssge, amely a Mrihoz hasonl szegnyekbl, tiszta s egyszer szv emberekbl ll. k alkotjk azt a kicsiny nyjat, amelynek nincs mitl tartania, mivel az Atynak gy tetszett, hogy nekik ajndkozza orszgt, amelynek nem lesz vge.
XVI. Benedek vgl arra buzdtotta a hveket, hogy vlaszoljanak Szent Ambrus felszltsra: „Magasztaljuk mindnyjan Mria lelkvel az Urat, test szerint csak egy anyja van Krisztusnak, hit szerint minden llekben megszlethet Krisztus, ha befogadja Isten Igjt. Mria lelke magasztalja az Urat, s szve ujjong az dvzt Istenben, mert lelkvel s szvvel az Atynak s a Finak szentelte magt, htatos szeretetettel imdja az egyetlen Istent, akitl minden szrmazik, az egyetlen r, akinek erejben minden dolog ltezik.”
|