Katekzisek : XVI. Benedek ppa megkezdte j katekzist |
XVI. Benedek ppa megkezdte j katekzist
2006.03.15. 17:43
A Szentatya a mrcius 15-i ltalnos kihallgatson mondott beszde elejn bejelentette, hogy a vespersnak, zsoltroknak, dicst nekeknek szentelt katekzise utn, az elkvetkez szerda dleltti tallkozk elmlkedseit a Krisztus s az Egyhz kztti kapcsolat misztriumnak kvnja szentelni. Az Egyhz alapjt az apostolok, mint a hit, remny s szeretet kzssge kpezi – llaptotta meg. Az apostolok rvn maghoz Jzushoz jutunk el. Az Egyhz kezdetei arra vezethetk vissza, amikor nhny galileai halsz tallkozott Jzussal, s hagytk, hogy meghdtsa ket Jzus tekintete, hangja, szeretettel s ervel teli felhvsa: „Jjjetek utnam! n emberhalszokk teszlek titeket.”
„Szeretett eldm, II. Jnos Pl ppa, arra buzdtotta az egyhzat a harmadik vezred elejn, hogy szemllje Krisztus arct – folytatta beszdt XVI. Benedek ppa. Ugyanebben az irnyban haladva, a ma kezdd katekziseimben szeretnk arra rmutatni, hogy Krisztus arcnak vilgossga hogyan tkrzdik vissza az Egyhz arcn, trkeny s bns emberi mivoltunk korltainak s rnyainak ellenre. Mria utn, aki Krisztus vilgossgnak tiszta tkre, az apostolok azok, akik szavukkal s tansgttelkkel tadjk neknk Krisztus igazsgt. Kldetsk azonban nem elszigetelt, hanem a szeretetkzssg misztriumba illeszkedik bele, amely vonatkozik Isten Npnek egszre, s lpsrl lpsre valsul meg az szvetsgbl az jszvetsg fel haladva.
Ezzel kapcsolatban el kell mondani, hogy teljesen flrertjk Jzus zenett, ha azt elvlasztjuk a vlasztott np hittl s remnytl: mint ahogy azt kzvetlen elfutra, Keresztel Szent Jnos tette, Jzus mindenekeltt Izraelhez fordul. („Kldetsem csak Izrael hznak elveszett juhaihoz szl.)
s mint Keresztel Szent Jnos prdikcija, gy Jzus is a kegyelem hvsa, ellentmonds s tlet jele Isten egsz npnek. Br Jzus prdikcija mindig szemlyes megtrsre szlt fel, valjban szntelenl arra trekszik, hogy ltrejjjn Isten npe, amelynek sszegyjtse s dvztse eljvetelnek clja.
A Szentatya utalt Adolf von Harnack, a mlt szzad elejn lt nmet teolgusra, aki egyoldalan s alaptalanul az individualizmus szempontjbl rtelmezte Krisztusnak Isten orszgra vonatkoz szavait. A luthernus teolgus „A keresztnysg lnyege”cm rsban a kvetkezt lltja: „Isten orszga eljn, mivel az egyes emberekben valsul meg, utat tall lelkk fel, s k befogadjk Istent. Isten orszga minden bizonnyal Isten uralma, de annyit jelent, mint a szent Isten uralma az egyes szvekben”. A valsgban ez az individualista felfogs jellegzetesen modern: a bibliai hagyomny tvlatban s a zsid kultrkrnyezetben, amelybe Jzus mkdse beleilleszkedik sszes jdonsgval, vilgos, hogy a megtesteslt Fi egsz kldetsnek kzssgi elrendeltetse van, mivel egysgbe kvnja gyjteni Isten eszkatolgikus npt.
A nzreti Jzusnak azt a szndkt, hogy egybegyjtse a szvetsg kzssgt, hogy abban megnyilvnuljon az Atyiknak tett gret beteljesedse, egyrtelmen jelzi a tizenkett kivlasztsa. „Ezutn flment a hegyre s maghoz hvta, akiket kivlasztott. tizenkettt vlasztott ki, hogy vele tartsanak s hogy igehirdetsre kldje ket. Hatalmat is adott nekik (a betegek gygytsra, s) az rdgzsre.
A kinyilatkoztats helyn, a „hegyen”, Jzus, kezdemnyezsvel, amely teljesen tudatos s hatrozott, kivlasztja a tizenkettt, hogy vele egytt tegyenek tansgot Isten orszgnak eljvetelrl s hirdessk azt.
Nem fr ktsg ennek a meghvsnak a trtnelmisghez, nemcsak a szmos egykor tansgttel rtelmben, hanem azon egyszer oknl fogva sem, mivel Jds, az rul apostol neve is a tizenkett kztt van, azoknak a nehzsgeknek ellenre, amelyet ez a szlet kzssg szmra jelenthetett. A tizenkettes szm termszetesen utal Izrael tizenkt trzsre, s felfedi az j intzmny prftai, jelkpes rtelmt is. Miutn mr rgen letnt a 12 trzs rendszere, Izrael remnykedve vrta visszalltst, mint az eszkatolgikus idszak eljvetelnek jelt.
Jzus, amikor kivlasztja a tizenkettt, letkzssget kezd velk, s rszeseiv teszi ket kldetsnek, azaz Isten orszga szavakkal s tettekkel trtn hirdetsnek, azt akarja kifejezni, hogy elrkezett a vgleges id, amikor Isten gretei eljutnak beteljesedskhz. A tizenkt apostol – akik klnfle szrmazsak – mr pusztn ltkkel felhvst jelentenek egsz Izrael szmra, hogy trjen meg, s hagyja magt bevonni az jszvetsgbe, amely az szvetsg teljes s tkletes beteljesedse.
Jzus az utols vacsorn, knszenvedse eltt, azzal a feladattal bzta meg a tizenkettt, hogy nnepeljk emlkezett. Ez azt mutatja, hogy Jzus az egsz kzssgre r akarta ruhzni – vezetik szemlyben – azt a kldetst, hogy a trtnelemben legyenek Isten npe ltala megkezdett eszkatolgikus sszegyjtsnek jele s eszkze. Ebben a megvilgtsban rthet, hogy a Feltmadt Krisztus – a Llek kirasztsval – megadja az apostoloknak a bnk megbocstsnak hatalmt. A tizenkt apostol teht a legnyilvnvalbban jelzi Jzus Egyhza ltre s kldetsre vonatkoz akaratt, annak a biztostkt jelentik, hogy Krisztus s az Egyhz kztt nincs semmifle szembenlls. Ezrt Krisztus szndkval teljesen sszeegyeztethetetlen a nhny vvel ezeltti divatos jelsz: „Jzus igen, Egyhz nem”. Isten megtesteslt Fia s egyhza kztt mly, eltphetetlen s titokzatos folytonossg ll fenn, amelynek erejben Krisztus ma jelen van npben s klnsen az apostolok utdaiban – fejezte be katekzist XVI. Benedek ppa.
|