Hrek : Ppai szentmise Szent Jzsef nnepn |
Ppai szentmise Szent Jzsef nnepn
2006.03.19. 16:53
A munka „elsdleges fontossg az ember nmegvalstsban s a trsadalom fejldsben”, de nem szabad „blvnyozni”, s az ember ne vljk munkjnak „rabszolgjv”. – A tzparancsolat nem tiltsok gyjtemnye, minden parancsa „megannyi igent jelent a valdi szabadsg nvekedsre”.A vasrnap dleltt a Szent Pter-bazilikban a munksokrt bemutatott szentmise, majd azt kveten a Szent Pter tren mintegy 50 000 hv jelenltben megtartott rangyala eltti beszd kzppontjban Szent Jzsef alakja llt, aki alzatosan viselte gondjt a Szent Csaldnak, s pldt mutatott a munks letre. E kt tallkoz egyben a hveknek is alkalmat adott arra, hogy felkszntsk a Szentatyt, aki tbbszr is megksznte a jkvnsgokat.A munka „elsdleges fontossg az ember nmegvalstsban s a trsadalom fejldsben” – mondta a ppa, aki a bazilikban a keresztny dolgozk egyesletei s csoportjai rszvtelvel bemutatott szentmisn megemlkezett a munkt keres fiatalokrl s a munkjukat elvesztettekrl. Ugyanakkor azonban „elengedhetetlen, hogy az ember ne hagyja magt a munkja rabszolgjv vlni, ne blvnyozza, azt gondolva, hogy abban tallja meg lete vgs s vgleges cljt”.
A munkt azonban ssze kell kapcsolni az imdsggal s a pihenssel, hangslyozta a ppa, a szentrsi olvasmnyokbl kiindulva. „Azt mondja a szveg: ’n vagyok az r, a te Istened, n hoztalak ki Egyiptom fldjrl, a szolgasg hzbl’ (Kiv 20,2). A tzparancsolat teht a megszerzett szabadsg megerstse kvn lenni. A parancsolatok, ha alaposan szemgyre vesszk ket, valban azt az eszkzt jelentik, amelyet az r ad neknk, hogy megvdjk szabadsgunkat mind a bellrl korltz szenvedlyektl, mind a rosszindulatak kls kihasznlstl. A parancsolatok tilt szava megannyi ’igen’ a valdi szabadsg nvekedsre. Van a tzparancsolatnak egy msik dimenzija is, amelyet ugyancsak ki kell emelnnk: a Mzes ltal adott trvnyen keresztl az r feltrja, hogy szvetsget akar ktni Izraellel. A trvny ezrt nem annyira elrs, mint inkbb ajndk. Nem annyira elrja, mit kell tennie az embernek, mint inkbb mindenkinek meg kvnja mutatni Isten vlasztst: a vlasztott np oldaln ll, megszabadtotta a szolgasgbl, s krlveszi irgalmas jsgval. A tzparancsolat egy megklnbztet szeretetrl tanskodik.”
A Bibliban azonban ott talljuk a pihens napjnak megszentelsrl szl parancsot is, azt a napt, amelyen „az ember jobban megrti ltnek s munkatevkenysgnek is az rtelmt. Ezrt kijelenthetjk, hogy a bibliai tants a munkrl a pihens parancsolatban nyeri el koronjt.”
Vgezetl a munknak „az emberisg igazi javt kell szolglnia, s ’az embernek mint egynnek s a trsadalom tagjnak tegye lehetv teljes hivatsnak szolglatt s betltst’ (Gaudium et spes, 35). Hogy ez megvalsuljon, nem elg a – br szksges – szakmai technikai kpzs; nem elg mg egy igazsgos s mindenki javra odafigyel trsadalmi rend megteremtse sem. Olyan lelkisget kell ehhez meglni, amely segt a hvknek munkjuk ltal megszenteldni, Szent Jzsefet kvetve, akinek minden nap kt kezvel kellett gondoskodnia a Szent Csald szksgleteirl, s akit az egyhz ppen ezrt a munksok vdszentjeknt mutat fel. Az tansgttele megmutatja, hogy az ember a munka alanya s fszereplje. r bzom a fiatalokat, akik sok fradsg rn tudnak csak elhelyezkedni a munka vilgban, a munkanlklieket, s azokat, akik a munkaerpiac terletn elterjedt vlsg miatt nehzsgekkel kzdenek. Szent Jzsef, jegyesvel, Mrival egytt rkdjk minden dolgoz ember fltt, s nyerjen az csaldok s az egsz emberisg szmra ders nyugalmat s bkt.”
|