Katekzisek : A Szentatya katekzise 2006.mrcius 22-n |
A Szentatya katekzise 2006.mrcius 22-n
2006.03.22. 15:05
XVI. Benedek ppa mrcius 22-n az apostolokrl, mint Krisztus tanirl s kldtteirl elmlkedett katekzisben. Idzett Szent Pl Efezusiakhoz rt levelbl, amelyszerint az egyhz az apostolokra s prftkra alapozott plet, amelynek maga „Krisztus Jzus a szegletkve”. A Jelensek Knyve az apostolok, s kifejezetten a tizenkett szerept a mennyei Jeruzslem eszkatolgikus tvlatai szerint rtelmezi. „A vros falnak tizenkt alapkve volt, rajtuk a Brny tizenkt apostolnak tizenkt neve.” Az evangliumok megegyeznek abban, hogy az postolok meghvsa jelentette Jzus kldetsnek els lpseit, miutn megkapta Keresztel Szent Jnostl a keresztsget a Jordn vzben.
Mrk s Mt evangliuma szerint az els apostolok a Galileai t partjn kaptk meghvsukat. Jzus nemsokkal azutn, hogy elkezdte Isten orszgnak hirdetst, tekintete kt testvrpron pihent meg, akik a kvetkez szemlyek voltak Simon s Andrs, valamint Jakab s Jnos. Egyszer halszokknt vgeztk mindennapi munkjukat: kivetettk s bevontk hljukat. Azonban egy msfajta halszat vr rjuk. Jzus hatrozott hvsra azonnal kszsgesen vlaszolnak: mostantl kezdve „emberhalszok” lesznek.
Lukcs evangelista ugyanezt a hagyomnyt kveti, de rszletesebben kidolgozza a meghvs trtnett. Bemutatja az els tantvnyok hitbeli elrehaladst, megjegyezve, hogy azutn kaptk meg a Krisztus kvetsre szl meghvst, miutn mr meghallgattk Jzus els prdikcijt s megtapasztaltk az ltala vgbevitt els csods esemnyeket. Klnsen a csodlatos halfogs az a kzvetlen krnyezet, amely a rjuk bzott kldets, az emberhalszat jelkpe. Ezeknek a „meghvott” halszoknak a sorsa ettl kezdve szoros bels kapcsolat rvn fzdik Jzushoz. Az apostol Jzus kldtte, de mindenekeltt Jzus „ismerje” – mondta a Szentatya. Jnos evangelista pontosan ezt a szempontot hangslyozza Jzus s a jvend apostolok els tallkozstl kezdve. Itt vltozik a helyszn, a tallkozsra a Jordn foly partjn kerl sor. A jvend tantvnyok Jzushoz hasonlan Galilebl rkeztek, hogy rszesljenek a Keresztel Szent Jnos ltal kiszolgltatott keresztsgben. Jelenltk megvilgtja lelki vilgukat. Olyan emberek voltak, akik vrtk Isten orszga eljvetelt, meg akartk ismerni a Messist, akinek eljvetelt azonnalinak hittk. Elg szmukra az, hogy Keresztel Szent Jnos Jzusra, mint Isten Brnyra mutat r, s mris felbred bennk a vgy, hogy szemlyesen is tallkozzanak a Mesterrel. Jzus s a jvend apostolok kztti prbeszd szavai rendkvl jelentsgteljesek. Jzusnak arra a krdsre, hogy „Kit kerestek?”, egy jabb krdssel felelnek: „Rabbi – vagyis Mester – hol lakol?” Jzus vlasza pedig egy meghvs: „Jjjetek, nzztek meg”. gy kezddik az Apostolok „kalandja”, vagyis mint olyan szemlyek, akik klcsnsen megnylnak egyms fel. A tantvnyok kzvetlenl megismerik a Mestert. Nem egy elmletet kell hirdetnik, hanem tansgot kell tennik egy szemlyrl. Mieltt mg elindulnnak evangelizl tjukra, egytt kell lennik Jzussal, vele szemlyes kapcsolatot kell kialaktaniuk. Erre az alapra helyezve az evangelizls nem ms, mint annak a hirdetse, amit megltek, s meghvs arra, hogy hallgatik is lpjenek be a Krisztussal val szeretetkzssg misztriumba.
Kikhez kldi el Jzus az apostolokat? – tette fel a krdst katekzisben XVI. Benedek ppa. Az Evanglium szerint gy tnik, hogy Jzus csak Izraelre korltozza kldetsket: „Kldetsem csak Izrael hznak elveszett juhaihoz szl”. Ehhez hasonlan a kvetkez szavakkal szab hatrt a tizenkettre bzott kldetsnek: „Ezt a tizenkettt kldte Jzus s megparancsolta nekik: „A pognyokhoz ne menjetek s a szamaritnusok vrosaiba be ne trjetek. Menjetek inkbb Izrael hznak elveszett juhaihoz.” Egy bizonyos, racionalista ihlets modern kritika ezekben a megnyilatkozsokban Jzus egyetemes tudatnak hinyt vltk felfedezni. A valsgban azonban ezeket a kijelentseket Jzusnak Izraellel, a szvetsg kzssgvel val kapcsolata fnyben kell rtelmeznnk. A Messisvrs szerint az isteni gretek akkor jutnak el beteljesedskhz, amikor maga Isten, Kivlasztotta rvn, sszegyjti npt, mint ahogy a psztor teszi ezt nyjval. Jzus az eszkatolgikus psztor, aki sszegyjti Izrael hznak elveszett brnyait, s aki megkeresi, mert ismeri s szereti ket.
A tizenkt apostol, akiknek az a feladatuk, hogy rszt vegyenek Jzus kldetsben, egyttmkdnek a vgs idk psztorval. k is mindenekeltt Izrael hznak elveszett brnyaihoz mennek, vagyis az gret nphez fordulnak, amelynek sszegyjtse minden np szmra az dvssg jele. Az a tny teht, hogy Jzus s apostolai kezdetben csak Izraelre korltozzk kldetsket, nem mond ellent a nzreti Jzus messisi tevkenysgnek egyetemes nyitsval, hanem annak leghatkonyabb prftai jel vlik. Krisztus knszenvedse s feltmadsa utn vilgoss vlik ez a jel: az apostolok kldetsnek egyetemes jellegt maga Jzus hatrozza meg, amikor elkldi ket az „egsz vilgra”, „minden nphez”, „egszen a fld vgs hatrig” – fejezte be katekzist XVI. Benedek ppa.
|