A Szentatya katekzise mjus 10-n
Magyar Kurr 2006.05.10. 20:55
Az egyhz, amely Jzus akaratbl s szemlye krl jtt ltre, tovbb folytatja zarndoktjt a trtnelemben. Az apostolok, hsgesen az rtl kapott kldetskhz, elszr megvlasztjk Mtyst Jds helybe, hogy szmukat tizenkettre egsztsk ki, majd msokat is bevonnak a rjuk bzott feladatok elvgzsbe, hogy folytassk szolglatukat. A Galatkhoz rt levlben olvassuk: „Pl, (aki) nem embertl vagy ember ltal, hanem Jzus Krisztus, s az t holtbl fltmaszt Atyaisten rendelsbl apostol”. Pl, teht, akit szintn kzvetlenl a Feltmadt Jzus nevezett ki apostolnak, sszeveti a tizenkettvel az ltala hirdetett Evangliumot, s azon fradozik, hogy tadja azt, amit kapott. „Elssorban azt hagyom rtok, amit magam is kaptam” – rja az els korintusi levlben. A misszis kldetsek elosztsakor csatlakozik az apostolokhoz, msokkal, pldul Barnabssal egytt. Mint ahogy a kezdetekben, az apostolokat a Feltmadt r meghvta kvetsre s misszis kldetst bzott rjuk, ugyangy azok, akik mr apostoli szolglatot vgeztek, a Llek erejben meghvtak s kldetssel bztak meg msokat.
Ennek a hvsnak s kldsnek az tjn bzzk rjuk az „episcop” szolglatt. Ennek a pontos meghatrozsa folyamatosan alakul ki az idben, a kezdetektl fogva, amg magra nem lti azt a formt, amelyrl mr a msodik szzad elejn antichiai Szent Ignc egyrtelmen tanskodik. Ez a pspk, a pap s a diaknus hrmas szolglata. Olyan fejldsrl van sz, amelyet Isten Lelke vezet, aki segti az egyhzat az apostoli folytonossg hiteles forminak felismersben.
A pspki szolglatban fennll folytonossg teht garantlja az apostoli hagyomny fennmaradst. A pspki kollgium s az apostolok eredeti kzssge kztti kapcsolat mindenekeltt a trtnelmi folyamatossgban ll fenn: ez a folytonossg biztostja, hogy az egyhzi kzssgben tovbb l a Krisztus ltal maga kr gyjttt apostoli kollgium. A folytonossg lelki rtelemben vve is tovbb l, mivel az apostoli folytonossg a szolglatban a Szentllek mkdsnek s tadsnak kivltsgos helye. Ennek a meggyzdsnek ad hangot lyoni Szent Irneusz – a II. szzad msodik felben: „Az apostolok hagyomnya, amely jelen van az egsz vilgon, minden egyhzban megmutatkozik azoknak, akik ltni akarjk az igazsgot, s mi fel tudjuk sorolni az egyhzakban az apostolok ltal kinevezett pspkket s utdaikat, egszen napjainkig. Az apostolok ugyanis azt akartk, hogy utdaik mindnyjan teljesen tkletesek s feddhetetlenek legyenek s tadtk nekik kldetsket a tantsra.”
Szent Irneusz arra a mindenki szmra ismert, legfbb s si egyhzra utal, amelyet Rmban alaptott a kt dicssges apostol, Pter s Pl. tadtk a hit hagyomnyt, amely a rmai egyhzban, az apostoloktl pspk utdaik ltal jut el hozznk. Ezltal a rmai egyhz pspki folytonossga az apostoli hit jele, szempontja s folyamatos tadsnak biztostka. Szent Irneusz tantsa szerint arra van szksg, hogy minden egyhz, vagyis a brhol l hvk, efel az egyhz fel forduljanak, mivel a rmai egyhz mindig megrizte az Apostolok hagyomnyt. Annak a kritriuma teht, hogy az egyes egyhzak megmaradtak-e az apostoli egyhz hagyomnyban, a pspki folytonossg, a rmai egyhz szeretetkzssgben val rszvtel alapjn.
Az segyhz tansgttelei szerint, az egyhzi szeretetkzssg apostoli mivolta az apostolok hithez s cselekedeteihez val hsgben ll, mivel az apostolok biztostjk a Krisztus egyhzval val trtnelmi s spiritulis kapcsolatot. A pspki szolglat apostoli folytonossga az az t, amely biztostja az apostoli tansgttel hsges tadst. Az, amit az apostolok kpviselnek Jzussal s a kezdetek egyhzval val kapcsolatban, ugyanezt kpviseli a szolglati folytonossg a kezdetek egyhza s a jelenlegi egyhz kztti kapcsolatban. Nem egyfajta anyagi lncolatrl van sz, inkbb trtnelmi eszkzrl, amelyet a Szentllek arra hasznl fel, hogy jelenlevv tegye Jzust, azokon keresztl, akiket felszentelnek a szolglatra a pspkk kzrttele s imja rvn. Az apostoli folytonossg ltal Krisztus az, aki eljn hozznk, az apostolok s utdaik szavaiban Krisztus szl hozznk, kezk rvn Krisztus mkdik a szentsgekben, tekintetkben az, aki tlel s rezteti velnk, hogy Isten szve szeret s befogad minket.
|