Katekzisek : XVI. Benedek ppa katekzise 2006. mjus 17-n |
XVI. Benedek ppa katekzise 2006. mjus 17-n
Magyar Kurr 2006.05.18. 21:34
„Pterhez hasonlan mindig jra meg kell trnnk. Kvetnnk kell Jzust, nem pedig eltte jrnunk: az, aki utat mutat.”
Szerdn dleltt az ltalnos kihallgats sorn XVI. Benedek ppa folytatta katekzist az apostoli szolglatrl. Elmlkedsben felidzte, hogy elzleg az apostoli szolglat teolgiai kerett vzolta fel, az egyhzi kzssg szolglatnak jelentsre sszpontostva. „Most vegyk sorra az egyes apostolokat, hogy megrtsk, mit jelent az Egyhzat meglni, mit jelent Jzust kvetni.”
„Jzus utn Pter az a szemly, akit az jszvetsgi szvegek a legtbbszr idznek. 154-szer nevezik Ptros, vagyis 'k', 'szikla' nven, amely a Jzustl kapott arm Kfs nv grg fordtsa. Ez 9-szer fordul el, fleg Pl leveleiben. 75 alkalommal utalnak az rsok Simon nvvel Pterre, amely a (ktszer elfordul: ApCsel 15,14; 2Pt 1,1) eredeti hber Simeon nv grgs vltozata.”
„Simon Betszaidbl szrmazott, Jnos fia, vagy az arm forma szerint bar-Jona, Jns fia volt. Betszaida Galilea keleti rszn fekv kis vros, ahonnan Flp s termszetesen Andrs, Simon testvre szrmazott. Akcentusa elrulta galileai szrmazst. Testvrhez hasonlan Pter is halsz volt: Zebedeus, Jakab s Jnos apjnak csaldjval egytt kis halszvllalkozst vezetett a Genezreti tnl (Lk 5,10). Valsznleg bizonyos szint gazdasgi jltben lt, s szintn rdekldtt a valls irnt, vgyott arra, hogy Isten beavatkozzk a vilgba. Ez ksztette arra, hogy testvrvel egytt Jdeba menjen, hogy meghallgassa Keresztel Szent Jnos hithirdetst (Jn 1,35–42).”
„Hv zsid volt, aki bzott abban, hogy Isten tevkenyen jelen van npe trtnelmben, s fjdalommal tlttte el, hogy nem lthatja Isten hatsos mkdst azokban az esemnyekben, amelyeknek tanja volt. Pter ns volt, s anysa, akit egy napon Jzus meggygytott, Kafarnaum vrosban lt, abban a hzban, amelyben Simon Pter is megszllt, amikor abban a vrosban jrt (v. Mt 8,14sk.; Mk 1,29skk.; Lk 4,38sk.). A kzelmltban vgzett rgszeti kutatsok nyomn napvilgra kerltek egy kis biznci templom nyolcszg mozaik padlja alatt egy mg sibb templom maradvnyai, amelynek falain Pterhez szl fohszok feliratait fedeztk fel. Az evangliumok arrl szmolnak be, hogy Pter a nzreti Jzus els ngy tantvnya kztt volt (v. Lk 5,1–11), akikhez egy tdik trsult. A szoks szerint ugyanis minden rabbinak 5 tantvnnyal kellett rendelkeznie (v. Lk 5,27: Mt elhvsa). Amikor Jzus trl 12-re emelte (v. Lk 9,1–6), vilgoss tette kldetse jdonsgt: azrt jtt, hogy sszegyjtse az eszkatolgikus Izraelt, amelyet a trzsek nyomn a 12-es szm jelkpezett.”
Simon Pter az evangliumokban hatrozott s heves jellemknt jelenik meg: kszen ll arra, hogy rvnyre juttassa sajt igazt, akr ervel is (gondoljunk csak arra, amikor az Olajfk hegyn kardot rnt, v. Jn 18,10sk.). Ugyanakkor nha naiv, nha megijed, de becsletes s szintn megbnja vtkeit (v. Mt 26,75). Az evangliumok lehetv teszik, hogy lpsrl lpsre kvessk lelki fejldst. A kiindulsi pont a Jzustl kapott meghvs. Egy a tbbihez hasonl htkznapon trtnik, mikzben a halsz Pter vgzi a munkjt. Jzus a Genezreti t partjn prdikl, s a tmeg odasereglik kr, hogy hallgassa szavt. Nagy szmuk egyre nvekv zrzavart idz el. A Mester ltja, hogy a parton kt csnak vesztegel: a halszok hlikat mossk. Jzus ekkor bekredzkedik Simon csnakjba, s arra kri, hogy tvolodjanak el a parttl. Errl a rgtnztt szszkrl tantja a tmeget (v. Lk 5,1–3). gy Pter brkja Jzus katedrjv, tant szkv lesz. Amikor befejezi beszdt, gy szl Simonnak: 'Evezz a mlyre, s vesstek ki fogsra a hlt!' Simon azt feleli: 'Mester, egsz jszaka fradoztunk, de semmit sem fogtunk. A te szavadra azonban kivetem a hlt!' (Lk 5,4–5) Jzus nem volt gyakorlott halsz, Simon, a halsz mgis bzik ebben a rabbiban, aki nem ad neki vlaszokat, de arra kri, hogy bzza r magt. Simon Pter a csods halfogs esemnyre dbbenettel s flelemmel vlaszol: 'Uram, menj el tlem, mert bns ember vagyok!' (Lk 5,8). Jzus bizalomra btortja, s hvja, hogy nyljon meg egy olyan terv eltt, amely meghalad minden emberi tvlatot: 'Ne flj! Ezentl emberhalsz leszel.' (Lk 5,10) Pter akkor mg elkpzelni sem tudta, hogy egy napon majd Rmba rkezik, s az r 'emberhalsza' lesz. Elfogadja a meglep meghvst, hogy rszesv vljon ennek a nagy kalandnak: nagylelk, s br felismeri korltait, hisz Jzusban, aki meghvta, s kveti szve lmt. Igennel – btor s nagylelk igennel – vlaszol, s Jzus tantvnyv lesz.”
„Pter lelki tjnak msik fontos llomst Flp Czreja krnykn li t, amikor Jzus hatrozott krdst tesz fel neki: 'Kinek tartanak engem az emberek?' (Mk 8,27). Jzus azoktl, akik elfogadtk, hogy szemlyesen vele tartsanak, szemlyes llsfoglalst kvn. 'Ht ti kinek tartotok engem?' – krdezi kitartan. Pter a tbbiek nevben is vlaszol: Te vagy a Krisztus, vagyis a Messis. Pternek ez a vlasza nem a 'test s vr' vlasza volt, hanem a mennyei Atytl szrmazott, s magban hordozta az egyhz leend hitvallsnak magvt. Ennek ellenre Pter mg nem rtette meg a maga mlysgben Jzus messisi kldetsnek tartalmt, a Messis sz j rtelmt. Ezt bizonytja nem sokkal ksbb, amikor kimutatja: lmaiban egy egszen ms Messist kerget, mint amilyen Isten valdi tervben szerepel. Amikor Jzus elre beszl knszenvedsrl, megbotrnkozik, s tiltakozik ellene, amit Jzus lnken el kell, hogy utastson (v. Mk 8,32–33). Pter olyan Messist akar, aki isteni ember, aki beteljesti az emberek elvrsait, mindenkire rknyszertve hatalmt. Ez a mi vgyunk is, hogy az r juttassa rvnyre erejt, s azon nyomban alaktsa t a vilgot. Jzus ezzel szemben gy mutatkozik meg, mint az ember Isten, aki az emberek elkpzelseivel szemben az alzat s a szenveds tjt vlasztja. Ez a nagy alternatva, amelyet neknk is jra meg jra meg kell tanulnunk: sajt elvrsainkat helyezzk-e eltrbe, elutastva Jzust, vagy befogadjuk Jzust kldetse igazsgban, s flretesszk tlsgosan emberi elvrsainkat? Pter, heves termszetnl fogva, nem habozik, flrevonja Jzust s szemrehnyst tesz neki. Jzus vlasza azonban lednti minden hamis elvrst, mikzben megtrsre s kvetsre szltja fel: 'Tvozz ellem stn, mert nem az Isten tervei szerint gondolkodol, hanem az emberek szerint.' (Mk 8,33). Ne te mutasd meg nekem az utat, n az n utamon megyek, te pedig kvess engem.”
„Pter gy megtanulja, mit jelent valban Jzus kvetse. A hvs hasonl ahhoz a msodik hvshoz, amely brahmhoz szl, a Teremts knyvnek 22. fejezetben (a 12. fejezetben elhangzott utn): 'Ha valaki utnam akar jnni, tagadja meg magt, vegye fl keresztjt s kvessen engem. Aki meg akarja menteni lett, elveszti azt, de aki rettem s az evangliumrt elveszti lett, megmenti azt' (Mk 8,34–35). Ez Jzus kvetsnek ignyes trvnye: tudni kell lemondani, ha kell, az egsz vilgrl, hogy megmentsk az igazi rtkeket, sajt lelknket, Isten jelenltt a vilgban (v. Mk 8,36–37). Pter, br nem kis fradsg rn, vgl elfogadja a meghvst s tovbb halad tjn, a Mester nyomdokaiban.”
A ppa beszde vgn hozztette: „gy gondolom, hogy Szent Pternek ez a tbbszrs megtrse, s egsz alakja nagy vigaszt s nagy tantst hordoz szmunkra. Mi is vgyunk Istenre, mi is szeretnnk nagylelkek lenni, de mi is azt vrjuk, hogy Isten ers legyen a vilgban, s tstnt a mi elgondolsaink szerint alaktsa t a vilgot, a szerint, hogy mi mit tartunk szksgesnek. Isten msik utat vlaszt. Isten azt az utat vlasztja, hogy a szenvedsben s az alzatban formlja t a szveket. Neknk pedig, Pterhez hasonlan, mindig jra meg kell trnnk. Kvetnnk kell Jzust, nem pedig eltte jrnunk: az, aki utat mutat. gy Pter ezt mondja neknk: Te azt gondolod, hogy tudod a receptet, s t kell formlnod a keresztnysget, de az r az, aki ismeri az utat. Az r mondja nekem, neked: kvess engem! s kell, hogy legyen btorsgunk, alzatunk, hogy kvessk Jzust, mert az t, az Igazsg s az let” – fejezte be szerda dleltti katekzist XVI. Benedek ppa.
|