XVI. Benedek ppa katekzise mjus 24-n
Magyar Kurr 2006.05.25. 13:33
Pter s a tbbi tizenegy apostol mr egy ideje kvette Jzust s osztozott letben. Pter lassan s nem minden nehzsg nlkl, behatolt a Mester gondolatvilgba: hallgatta szavt, figyelte magatartst, elmult csodi lttn. Klnsen nagy hatst tett r a kenyrszaports.
Andrs felhvja Jzus figyelmt egy ifjra, aki t kenyeret s kt halat hozott magval. Ez az t kenyr csodlatos mdon jllakatta a tmeget. Az apostolok – s kzttk Pter – azt a megbzst kaptk a csodlatos kenyr- s halszaports utn, hogy gyjtsk ssze a maradkot, amellyel 12 kosarat tltttek meg. Ezt kveten az emberek Jzust kirlly akartk tenni, de a Mester „visszavonult a hegyre, egszen egyedl”.
Msnap Jzus a t msik partjn, a kafarnaumi zsinaggban megmagyarzta a csoda rtelmt. Nem egy vilgi kirlysgrl van sz, ahogy azt a tmeg remlte, hanem sajt maga ntadsrl: „A kenyr, amelyet adni fogok, az n testem a vilg letrt.” Jzus elre megjvendli a keresztet, a kereszttel az eucharisztikus kenyeret, azt a teljesen jfajta mdot, amely kirlysgt jellemzi.
Megrtjk, hogy a Mesternek ezeket a szavait, s magatartst, valban nehz felfogni, mg a tantvnyok szmra is. „Kemny” beszd volt, amely prbra tette hitket. A tantvnyok kzl sokan visszalptek. El tudjuk kpzelni, hogy Jzus szavait mg Pter is nehezen rtette meg, hiszen Flp Cezarejban szembeszllt a kereszt megjvendlsvel. Amikor azonban Jzus megkrdezi: „Csak nem akartok ti is elmenni?” – Pter a Szentllek vezetsvel, nagylelken vlaszol mindnyjuk nevben: „Uram, kihez menjnk? Neked rk letet ad igid vannak. Mi hisszk s tudjuk, hogy te vagy Isten Szentje”.
Itt, csakgy, mint Cezareban, Pter szavaival kezdett veszi az egyhz krisztolgiai hitvallsa, Pter a tbbi apostol szszljv is vlik. Ez nem azt jelenti, hogy mr a maga teljes mlysgben megrtette Krisztus misztriumt. Hite mg csak a kezdeteknl tart, az igazi teljessgre csak a hsvti esemnyek tapasztalata rvn jut el. De mr hit volt, amely megnylt a legnagyobb valsg fel. Nyitott volt, fleg azrt, mert nem valamibe, hanem Valakibe, Krisztusba vetett hit volt. Pter kirad nagylelksge azonban nem vja meg az emberi gyengesggel sszefgg veszlyektl. Lendlettel szegdtt Jzus nyomba, killta a hit prbjt, teljesen Krisztusra hagyatkozva. Ennek ellenre elrkezik a pillanat, amelyben is enged a flelemnek s elbukik: elrulja a Mestert.
A hit iskolja nem gyzelmi menet, hanem olyan t, amely tele van szenvedssel s szeretettel, megprbltatsokkal s minden nap megjtand hsggel. Ptert, aki tkletes hsget grt, megismeri a tagads kesersgt s megalztatst: a hskd sajt krn tanulja meg az alzatot. Pternek is meg kell tanulnia, hogy semmi legyen! Amikor vgre lehull larca s megrti gyenge, bns szve igazsgt, bnbn, felszabadt zokogsban tr ki. Ezutn mr kszen ll kldetse teljestsre – folytatta katekzisben XVI. Benedek ppa.
Ezt a kldetst a feltmadt Jzus egy tavaszi reggelen bzza r. A tallkozsra a Tiberis-t partjn kerl sor. Jnos evanglista rja le a Jzus s Pter kztti prbeszdet. Ebben nagyon jelents az igk szerepe. A grgben a „filo” ige barti szeretetet jelent, amely gyngd, de nem abszolt, mikzben az „agapo” tkletes, teljes, felttel nlkli szeretetre utal. Jzus e szval teszi fel a krdst – Pter, miutn megismerte a htlensg keser szomorsgt, sajt gyengesge drmjt, csak gy vlaszol: „Uram, szeretlek szegnyes szeretetemmel.” Krisztus azonban jra felteszi a krdst: „Simon, Jnos fia, szeretsz engem?” Pter megismtli vlaszt, biztostva Jzust alzatos szeretetrl: „Uram, szeretlek, ahogyan n tudok szeretni.” Amikor Jzus harmadszor is megkrdezi: „szeretsz engem?”
Pter megrti, hogy csak szegnyes szeretettel tudja szeretni Jzust, ez az egyetlen, amire kpes. Ugyanakkor elszomortja a tny, ezrt gy vlaszol: „Uram, te mindent tudsz, azt is tudod, hogy szeretlek tged.” Ez azt jelenti, hogy Jzus alkalmazkodott Pterhez, nem pedig azt, hogy Pter vlt mltv Jzushoz. Pontosan ez az isteni alkalmazkods ad remnyt a tantvnynak, aki megismerte a htlensg szenvedst. Ebbl szletik az a bizalom, amely kpess teszi Ptert Krisztus vgskig val kvetsre: „E szavakkal jelezte, hogy milyen halllal fogja megdicsteni Istent. Majd hozzfzte: „Kvess engem.”
Attl a naptl kezdve Pter „kvette” a Mestert, sajt trkenysgnek tudatban: de ez nem btortalantotta el. Tudta, hogy szmthat a feltmadt Krisztus jelenltre. A kezdeti csatlakozs szinte lelkesedsbl kiindulva a tagads fjdalmas megtapasztalsn s a megtrst jelent srson t Pter eljut arra a pontra, hogy Jzusra bzza magt, arra a Jzusra, aki alkalmazkodott szegnyes szeretethez. Hossz utat tett meg, amg megbzhat tanv vlt, mivel szntelenl nyitott maradt Jzus befogadsra. Kpes lesz arra, hogy lerja rmt s megjellje annak forrst: az a Krisztus, akiben hisz s akit szeret.
Ezrt rt gy kzssge hveinek: „t, br nem ltttok, szeretitek, s mivel most ltatlanul hisztek benne, kimondhatatlan s megdicslt rmmel rvendeztek majd, amikor elritek hitetek cljt: lelketek dvssgt” – fejezte be szerda dleltti katekzist XVI. Benedek ppa.
|