Katekzisek : XVI. Benedek ppa katekzise Pter apostolrl |
XVI. Benedek ppa katekzise Pter apostolrl
Magyar Kurr 2006.06.08. 17:23
Amikor Jnos evangelista elbeszli Jzus els tallkozst Simonnal, Andrs testvrvel, a kvetkez egyedlll tnyt jegyzi fel: „Jzus rtekintett s gy szlt hozz: „Te Simon vagy, Jnos fia, Kfs lesz a neved, ami Ptert (vagyis Sziklt) jelent.
Jzusnak nem volt szoksa, hogy megvltoztassa tantvnyai nevt. Simonnal azonban ezt tette, s ez az j nv, amely grgre fordtva „Petros”, tbbszr visszatr az evangliumban, s vgl teljesen az eredeti nv helybe lp.
Ez a tny sajtos jelentsg lesz, ha figyelembe vesszk, hogy az szvetsgben a nv megvltoztatsa ltalban a kldets eljele. Valban, Krisztusnak azt a szndkt, hogy Pternek klnleges helyet adjon az apostolok kztt, tbb jelzs is megersti: Kafarnaumban a Mester Pter otthonban szll meg, amikor a tmeg a Genezreti t partjn sszegylt, hogy lthassa t, Jzus a tban horgonyz csnakok kzl Simont vlasztotta. Bizonyos esetekben Jzust csak hrom tantvny ksri el, s Pter mindig az els a csoportban, mint pldul Jairus lnynak feltmasztsakor, a Tbor hegyen, vagy a Getszemni kertben. Jzus Pter lbt mossa meg elsknt az Utols Vacsorn, s csak rte imdkozik, hogy ne fogyatkozzk meg hitben, hogy megersthesse hitben a tbbi tantvnyt.
Pter maga is tudatban van sajtos helyzetnek: gyakran msok nevben is szl, krve a nehezen rthet pldabeszdek elmagyarzst, vagy egy-egy parancs pontos rtelmt. Bizonyos knyes helyzeteket megold, mindenki nevben vlaszolva. Amikor Jzus, ltva az „let kenyerrl” tartott beszdt kveten a tmeg rtetlensgt, fjdalommal megkrdezi, hogy tantvnyai is el akarjk-e t hagyni, Pter gy vlaszol: „Uram, kihez menjnk? Neked rk letet ad igid vannak.” Amikor Jzus megkrdezi: „Ht ti kinek tartotok engem?” – Simon Pter ezt feleli: „Te vagy a Messis, az l Isten fia.” Jzus ekkor vlaszknt nneplyesen egyszer s mindenkorra kinyilatkoztatja Pter szerept az Egyhzban: „Pter vagy, erre a sziklra ptem egyhzamat, s az alvilg kapui sem vesznek rajta ert. Neked adom a mennyek orszga kulcsait. Amit megktsz a fldn, a mennyben is meg lesz ktve, s amit feloldasz a fldn, a mennyben is fel lesz oldva.”
A hrom metafora, amelyet Jzus alkalmaz, szintn teljesen egyrtelm: Pter lesz az a sziklaalap, amelyen nyugszik az egyhz plete, Pter kezben lesznek Isten orszgnak kulcsai, vgl pedig Pternek lesz hatalma az oldsra s ktsre, vagyis arra, hogy meghatrozza vagy megtiltsa azt, amit szksgesnek lt az egyhz lete szempontjbl. Az egyhz pedig Krisztus s mindig is Krisztus marad. Ez a teljesen rthet kpekkel val lersa annak, amelyet „joghatsgi primtusnak” neveznk – mondta katekzisben XVI. Benedek ppa.
Jzus a feltmads utn is kiemelt helyet biztostott Pternek. Jzus azzal bzza meg az asszonyokat, hogy vigyk el feltmadsa hrt Pternek, megklnbztetve t a tbbi apostoltl. Mria Magdolna Pterhez s Jnoshoz fut, hogy rtestse ket a srt lezr, elmozdtott krl. Jnos pedig elre engedi Ptert, amikor odarkeznek az res srhoz. Az apostolok kzl Pter az els tanja a Feltmadt Krisztus megjelensnek. Ez a klnsen hangslyozott szerepe jelli a folytonossgot a kztt az elsbbsg kztt, amelyet az apostolok csoportjban lvezett, s amelyet a hsvti esemnyek utn szletett kzssgben is megtartott, mint ahogy ezt az Apostolok Cselekedeteiben olvashatjuk. Magatartsa teht dnt, olyannyira, hogy megfigyelsek s ugyanakkor brlatok kzppontjban ll. Az n. jeruzslemi zsinaton Pter vezet szerepet tlt be, s mivel valdi tansgot tesz a hitrl, Pl maga is elismeri „elsbbsgt”.
Az a tny, hogy sok Pterre vonatkoz kulcsfontossg szveg visszavezethet az Utols Vacsorra, amikor Krisztus Pterre bzza azt a szolglatot, hogy erstse meg testvreit a hitben, azt mutatja, hogy a Pterre bzott szolglat az egyik alkoteleme az egyhznak, amely az Eucharisztiban nnepelt hsvt emlkezetbl szletik.
|