Katekzisek : XVI. Benedek ppa katekzise Andrs apostolrl |
XVI. Benedek ppa katekzise Andrs apostolrl
Magyar Kurr 2006.06.21. 09:10
Az els, ami Andrssal kapcsolatban feltn, az az hogy neve nem zsid, hanem grg eredet. Ez a csald nem elhanyagolhat mret kulturlis nyitottsgnak jele. Galileban vagyunk – folytatta beszdt a Szentatya – ahol a grg nyelv s kultra elgg jelen volt. A tizenkt apostol sorban Andrs a msodik helyet foglalja el Mt s Lukcs evangliumban, illetve a negyedik helyen szerepel Mrk evangliumban s az Apostolok cselekedeteiben. Az azonban minden esetben biztos, hogy nagy tiszteletnek rvendett az els keresztny kzssgeken bell.
Az evangliumokbl egyrtelmen kitnik a Pter s Andrs kztti testvri kapcsolat, mint ahogy Jzus hozzjuk intzett kzs meghvsa is. Mt evangliumban olvashatjuk: „Mikor Jzus a galielai tenger mellett jrt, ltott kt testvrt, Simont, aki msik nevn Pter, s testvrt, Andrst. Halszok voltak s hlt vetettek a vzbe. gy szlt hozzjuk: „Jjjetek utnam! n emberhalszokk teszlek titeket.” A negyedik evangliumbl msik fontos rszletet tudunk meg. Kezdetben Andrs Keresztel Szent Jnos tantvnya volt. Ez is azt mutatja, hogy keres ember volt, aki osztozott Izrael remnyben, aki kzelebbrl meg akarta ismerni az r szavt, valsgt. Valban a hit s a remny embere volt. Keresztel Szent Jnostl hallotta egy napon, hogy Jzus az „Isteni Brny”. Ennek hatsra egy meg nem nevezett, msik tantvnnyal egytt felkerekedik, hogy kvesse Jzust. Jnos evangelista gy r: „elmentek s megnztk, hol lakik. Aznap nla maradtak”. Andrs teht rtkes pillanatokat lt meg benssgben Jzussal. Az evangliumi szakasz jelents megjegyzssel folytatdik: „A kett kzl egyik, aki Jnos szavra kvette t, Andrs volt, Simon Pter testvre. Mihelyt tallkozott testvrvel, Simonnal, elmondta neki: „Megtalltuk a Messist”, vagyis a Flkentet, s elvitte Jzushoz.” Ezzel nem mindennapi apostoli lelkletrl tett tansgot – llaptotta meg a Szentatya. Andrs teht az els volt az Apostolok kzl, akit Jzus meghvott kvetsre. A Biznci Egyhz liturgija pontosan ezrt tiszteli t a Protklitos nvvel, ami annyit jelent, hogy az „els meghvott”. Bizonyos, hogy a Pter s Andrs kztti testvri kapcsolat miatt klnsen ers a testvregyhzi rzs a rmai s a konstantinpolyi egyhz kztt. Ennek a kapcsolatnak a hangslyozsra, eldm, VI. Pl visszaadta a grgorszgi Patrasz vros ortodox metropolita pspknek azt a jelents Szent Andrs ereklyt, amelyet 1964-ig a Vatikni Bazilikban riztek – folytatta katekzist XVI. Benedek ppa. A hagyomny szerint ugyanis Patrasz volt az a grg vros, ahol Andrs apostolt keresztre fesztettk.
Az evangliumi hagyomnyok msik hrom alkalommal tesznek mg emltst Andrs apostolrl, aki ezltal kzelebb kerl hozznk. Az els a galileai kenyrszaports. Ebben az evangliumi szakaszban Andrs apostol jelzi Jzusnak: „van itt egy fi t rpakenyrrel s kt hallal. De mi ez ennyinek?” – teszi fel a krdst, jelezve az sszegyltek nagy szmt. A jelenet Andrs realizmusra vall, aki felmri a rendelkezsre ll lelmiszer elgtelensgt. Jzus azonban bsgesen elltta tpllkkal azokat, akik eljttek, hogy meghallgassk
A msik epizd Jeruzslemben trtnik. A vrosbl kirve az egyik tantvny felhvja Jzus figyelmt a Templomot tart falak vastagsgra. A Mester azonban meglep vlaszt ad: a vastag falakbl k kvn nem marad. Andrs akkor Pterrel, Jakabbal s Jnossal egytt felteszi a krdst: „Mondd csak, mikor lesz mindez? S mi lesz a jele annak, hogy mindez beteljesl?” Jzus erre vlaszolva tartja meg fontos beszdt Jeruzslem pusztulsrl s a vilg vgrl. Arra szltja fel tantvnyait, hogy figyelmesen olvassk az idk jeleit, s mindig bren rkdjenek. A trtnetbl azt vonhatjuk len, hogy btran feltehetnk krdseket Jzusnak, de ugyanakkor kszen kell llnunk arra, hogy befogadjuk tantsait, mg akkor is, ha azok meglepek s nehezek.
Az Evangliumok vgl feljegyzik Andrs apostolnak egy harmadik kezdemnyezst is. A helyszn ismt Jeruzslem, nem sokkal Jzus knszenvedse eltt. Hsvt nnepre nhny grg is rkezett a szent vrosba, valsznleg istenfl emberek voltak, akik azrt jttek, hogy imdjk Izrael Istent. Andrs s Flp, a kt apostol, akiknek grg eredet volt a nevk, tolmcsknt, kzvettknt lpnek fl Jzus s a grgk kis csoportja kztt. Jzus kt tantvnyn keresztl a kvetkez, akkor titokzatosnak tn szavakat intzi a grgkhz: „Eljtt az ra, mikor megdicsl az Emberfia. Bizony, bizony mondom nektek: ha a bzaszem nem esik a fldbe s el nem hal, egyedl marad: de ha elhal, sok termst hoz.” Mit jelentenek ezek a szavak ebben az sszefggsben? Jzus azt akarja mondani, hogy igen, ltre jn majd a tallkoz kzte s a grgk kztt, de nem mint egyszer s rvid beszlgets nhny ember kztt, amely kvncsisgbl fakad. Jzus hallval, amely egy fldbe hullott maghoz hasonlt, elrkezik majd megdicslsnek rja is. Kereszthalla a feltmadsban bsges termst hoz, az elhalt mag az let kenyere lesz a vilg szmra, vilgossgot hoz a npeknek s kultrknak. A grg llekkel, a grg vilggal val tallkozsra utal a bzamag trtnete, amely maghoz vonzza a fld s az gbolt erit s kenyrr lesz. Jzus prftai mdon megjvendli, hogy ltrejn a grgk, a pognyok, az egsz vilg egyhza, mint hsvtjnak gymlcse.
si hagyomnyok Andrst nem pusztn nhny grg tolmcsnak tekintik, hanem azt tartjk, hogy a grgk apostola lett a pnksdt kvet vekben. Testvre, Pter, Jeruzslembl Antichin keresztl Rmba rkezett, hogy ott gyakorolja egyetemes kldetst, Andrs viszont a grg vilg apostola volt: letkben s hallukban is kt valdi fivrknt jelennek meg, s ez a testvrisg jelkpesen kifejezdik a rmai s a konstantinpolyi szk, a kt valban testvregyhz kztt – hangslyozta XVI. Benedek ppa.
Egy ksbbi hagyomny szerint Andrs apostol – mint mr emltettk – Patrasz vrosban szenvedte el a keresztre fesztst. Abban a legvgs pillanatban, testvrhez, Pterhez hasonlan, azt krte, hogy Jzustl eltr keresztre fesztsk. Az esetben a kt gerenda egymst tlsan keresztezi. Egy VI. szzadi si elbeszls, Andrs Passija szerint az Apostol ezeket a szavakat ejtette ki vrtansga elszenvedsekor: „dvz lgy, Kereszt, amelyet Krisztus teste avatott fel. Azeltt a kereszt flelmet bresztett, most azonban mennyei szeretetet hatja t. A hvk tudjk, mennyi rmet s ajndkot rejt magban. boldog Kereszt, aki az r testnek fensgt s szpsgt vetted magadra, fogadj el engem s vigyl el messzire az emberektl, adj vissza Mesteremnek, hogy ltalad fogadjon be az, aki ltalad megvltott engem.” Ezekbl a szavakbl fontos tanulsgot vonhatunk le: keresztjeink akkor vlnak rtkess, ha gy fogadjuk be ket, mint Krisztus keresztjnek rszt. Csak Krisztus Keresztjnek rszeknt vlik szenvedsnk nemess s csak ltala nyernek rtelmet.
Andrs apostol, teht azt tantja neknk, hogy kvessk Jzust, beszljnk rla lelkesen, mindazoknak, akikkel tallkozunk, s poljuk Jzussal a csaldias kapcsolatot, annak tudatban, hogy csak benne talljuk meg letnk s hallunk vgs rtelmt.
|