A Szentatya katekzise augusztus 30-n
Magyar Kurr 2006.09.03. 13:05
Mivel csak kevs s tredkes adat ll rla rendelkezsnkre, szinte lehetetlen lettjt felvzolni – mondta a Szentatya, hozztve, hogy az ltala rt evanglium alapjn Mt szintn jelen van a Jzus ltal kivlasztott 12 apostol nvsorban. Neve hberl annyit jelent, mint „Isten ajndka”.
Az els kanonikus evanglium, amelyet neve fmjelez, a 12 apostolt felsorolva pontos jelzvel illeti: Mt, a „vmos”. Ezltal azonosthatjuk azzal a frfival, aki az adbeszedk pultjnl l, Mtnak hvjk, s akihez Jzus gy szlt: „Kvess engem!”. Mt pedig flkelt s kvette a Mestert. Mrk s Lukcs evangelistk is elbeszlik ezt a trtnetet, de a vmnl l frfit Lvinek nevezik.
Ahhoz, hogy elkpzeljk a Mt evangliumban lert, elbb emltett jelenetet, elg, ha felidzzk Caravaggio csodlatos festmnyt, amelyet itt Rmban, a Francik Szent Lajos templomban riznek – folytatta katekzist a ppa. Az evangliumokban mg egy tovbbi letrajzi utals is fellelhet: a Mt meghvst kzvetlenl megelz szakasz Jzus egy Kafarnaumban tett csodjrl szl, amelyre a Tiberis t kzelben kerl sor. Ebbl arra lehet kvetkeztetni, hogy Mt Kafarnaumban vgezte vmszed munkjt, ott, ahol Jzus Pter otthonnak vendgszeretett lvezte.
Az evangliumbl kiolvashat egyszer tnyek alapjn tehetnk nhny megjegyzst – mondta katekzisben a Szentatya. Az els, hogy Jzus kveti kz egy olyan embert fogad be, aki a korabeli Izrael felfogsa szerint nyilvnos bns volt. Mt nemcsak eredetnl fogva „piszkos pnzt” kezelt, mivel ez a pnz olyan emberektl szrmazott, akik nem tartoztak Isten kivlasztott nphez, hanem egyttmkdtt egy gylletesen kapzsi idegen hatalommal is. Ezrt az evangliumok tbb zben egytt emltik a „vmosokat s bnsket”, a „vmosokat s utcanket”.
A vmosokban tovbb a szkltkrsg pldjt ltjk, akik csak azokat szeretik, akik ket is szeretik. Ezek kz tartozott Zakeus is, a vmosok s gazdagok „feje”. A vmosokat a kzvlemny a rablkkal, gonoszokkal, hzassgtrkkel helyezte egy szintre. Ebbl teht az tnik ki els ltsra, hogy Jzus senkit sem zrt ki bartai kzl. St, ppen mikzben Jzus Mt–Lvi hzban lel vele egy asztalhoz, s a farizeusok szemrehnyst tesznek neki, hogy bnskkel s vmosokkal tkezik, Jzus, fontos kijelentst tesz: „Nem az egszsgeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Nem azrt jttem, hogy az igazakat hvjam, hanem hogy a bnsket.” Az evanglium megfelel hirdetse ppen ebben ll – hangslyozta XVI. Benedek: Isten felknlja kegyelmt a bnsnek!
Egy msik evangliumi szakaszban, amelyben a farizeus s a vmos a jeruzslemi templomban imdkoznak, Jzus a nvtelen vmost lltja pldakpl. A vmos ugyanis alzatosan bzik az isteni irgalmassgban, mikzben a farizeus dicsekszik sajt erklcsi tkletessgvel. „A vmos … szemt sem merte flemelni az gre, csak mellt verte e szavakkal: Istenem, lgy irgalmas hozzm, bnshz”. Jzus pedig gy szl pldabeszdben: „Mondom nektek: ez megigazulva ment haza, az nem. Mindazt, aki felmagasztalja magt, megalzzk, aki pedig megalzza magt, azt felmagasztaljk.”
Mt alakjban teht az evangliumok egy valdi paradoxont lltanak elnk: aki ltszlag nagyon tvol ll az letszentsgtl pldakpp vlhat arra, hogy hogyan fogadjuk be az isteni irgalmassgot s annak csodlatos kvetkezmnyeit is megtapasztalhatja sajt letben. Aranyszj Szent Jnos erre vonatkozan jelents megjegyzst tesz: csak bizonyos esetekben trtnik utals a Jzus ltal meghvott szemlyek foglalkozsra: Pter, Andrs, Jakab s Jnos akkor kapjk a meghvst, mikzben halsznak. Mt, mikzben beszedi az adt. Jelentktelen munkkrl van sz, mivel „nincs utlatosabb foglalkozs, mint a vmos, s nincs kevsb htkznapibb munka, mint a halsz” – rja Aranyszj Szent Jnos. Jzus meghvsa teht alacsony trsadalmi rang embereknek is szl, mikzben mindennapi munkjukat vgzik.
A msik kvetkeztets, amit az evangliumi elbeszlsbl levonhatunk, az az, hogy Mt azonnal vlaszol Jzus meghvsra – folytatta elmlkedst a Szentatya. A mondat tmrsge azt fejezi ki, hogy Mt azonnal kszen llt Jzus kvetsre. Ez azt jelentette szmra, hogy mindent maga mgtt hagy, mindenekeltt llst, amely buss hasznot, gazdag bevteli forrst biztostott szmra, br gyakran igazsgtalan s nem becsletes mdon. Mt megrtette, hogy Jzushoz fzd bartsga miatt nem zhette tovbb foglalkozst, amelyet Isten nem nzett j szemmel. Ezt a kvetkeztetst knnyen alkalmazhatjuk korunkra is – hangslyozta XVI. Benedek ppa: ma sem engedhet meg, hogy olyan dolgokhoz ragaszkodjunk, amelyek nem egyeztethetk ssze Jzus kvetsvel. Ez vonatkozik pldul a becstelenl szerzett vagyonra. Jzus vilgosan kijelentette: „Ha tkletes akarsz lenni, menj, add el amid van, s rt oszd szt a szegnyek kztt, gy kincsed lesz a mennyben. Aztn jjj, kvess engem!” Mt pontosan ezt tette: felkelt s kvette Jzust. Ebben a „felkelt” szban jogos, hogy azt lssuk: elszakadt egy bns helyzettl s tudatosan csatlakozott egy j, becsletes letformhoz, Jzussal szeretetkzssget vllalva.
A ppa vgl arra emlkeztette a hveket, hogy az segyhz hagyomnya egyrtelmen Mtnak tulajdontja az els evangliumot. Nem ll mr rendelkezsnkre a Mt ltal hber vagy arm nyelven rt evanglium, de a grg vltozatban tovbbra is meghalljuk a vmos meggyz szavt, aki apostoll lett, s tovbbra is hirdeti szmunkra Isten dvzt irgalmassgt. Hallgassuk meg Szent Mt zenett, jbl s jbl elmlkedjnk el rla, hogy megtanuljuk tle Jzus azonnali, hatrozott kvetst – mondta vgl XVI. Benedek ppa a szerda dleltti ltalnos kihallgatson tartott katekzisben.
|