A Szentatya katekzise mjus 10-n |
Magyar Kurr |
2006.05.10. 20:55 |
Az egyhz, amely Jzus akaratbl s szemlye krl jtt ltre, tovbb folytatja zarndoktjt a trtnelemben. Az apostolok, hsgesen az rtl kapott kldetskhz, elszr megvlasztjk Mtyst Jds helybe, hogy szmukat tizenkettre egsztsk ki, majd msokat is bevonnak a rjuk bzott feladatok elvgzsbe, hogy folytassk szolglatukat. A Galatkhoz rt levlben olvassuk: „Pl, (aki) nem embertl vagy ember ltal, hanem Jzus Krisztus, s az t holtbl fltmaszt Atyaisten rendelsbl apostol”. Pl, teht, akit szintn kzvetlenl a Feltmadt Jzus nevezett ki apostolnak, sszeveti a tizenkettvel az ltala hirdetett Evangliumot, s azon fradozik, hogy tadja azt, amit kapott. „Elssorban azt hagyom rtok, amit magam is kaptam” – rja az els korintusi levlben. A misszis kldetsek elosztsakor csatlakozik az apostolokhoz, msokkal, pldul Barnabssal egytt. Mint ahogy a kezdetekben, az apostolokat a Feltmadt r meghvta kvetsre s misszis kldetst bzott rjuk, ugyangy azok, akik mr apostoli szolglatot vgeztek, a Llek erejben meghvtak s kldetssel bztak meg msokat.
Ennek a hvsnak s kldsnek az tjn bzzk rjuk az „episcop” szolglatt. Ennek a pontos meghatrozsa folyamatosan alakul ki az idben, a kezdetektl fogva, amg magra nem lti azt a formt, amelyrl mr a msodik szzad elejn antichiai Szent Ignc egyrtelmen tanskodik. Ez a pspk, a pap s a diaknus hrmas szolglata. Olyan fejldsrl van sz, amelyet Isten Lelke vezet, aki segti az egyhzat az apostoli folytonossg hiteles forminak felismersben.
|
A Szentatya katekzise mjus 3-n |
Magyar Kurr |
2006.05.04. 13:42 |
A szoksos szerda dleltti ltalnos kihallgats sorn XVI. Benedek ppa katekzisben az apostoli hagyomnyrl elmlkedett, amely nagy jelentsg az egyhz letben.
A II. Vatikni Zsinat erre vonatkozan hangslyozta, hogy a hagyomny mindenekeltt apostoli. A „Dei Verbum” kezdet dogmatikus konstitciban olvashatjuk: „Amiket Isten az sszes nemzetek dvssgre kinyilatkoztatott, azokrl jsgosan gy rendelkezett, hogy minden idkre csorbtatlanul megmaradjanak s minden nemzedknek tovbbadassanak. Ezrt az r Krisztus, akiben a flsges Isten egsz kinyilatkoztatsa beteljesedik, parancsot adott az apostoloknak, hogy az evangliumot, mint az dvs igazsg s erklcsi tants forrst mindenkinek hirdessk, kzlvn velk az isteni ajndkokat”.
A zsinati tants azt is feljegyzi, hogy: „Ezt a parancsot hsgesen teljestettk azok az apostolok is, akik szbeli prdikciban, pldval s intzmnyek ltrehozsval tadtk, amit Krisztustl szban, magatartsban s cselekedetekben kaptak, illetve a Szentllek ihletsbl megtanultak: s azok az apostolok vagy apostoltantvnyok is, akik ugyanennek a Szentlleknek a sugalmazsra az dvssg zenett rsba foglaltk.”
Az apostolok, vagyis az eszkatolgikus Izrael vezeti, szintn 12-en voltak, mint a vlasztott np trzsei, folytattk az r ltal elkezdett „aratst”, mindenekeltt azltal, hogy hsgesen tadtk a kapott ajndkot, Isten orszgnak j hrt, amely Jzus Krisztussal rkezett el a vilgba. Az apostolok szma nemcsak a szent gykrrel, a 12 trzs Izraelvel val folytonossgot fejezi ki, hanem szolglatuk egyetemes elrendeltetst: vigyk el az dvssget a fld legvgs hatrig. Ezt jelzi a semita szmszimbolika: a tizenkett a hromnak, vagyis a tkletes szmnak a ngyszerese, a ngy pedig a ngy gtjra utal.
|
XVI. Benedek katekzise az egyhz szletsrl s az apostolok szolglatrl |
VR/Magyar Kurr |
2006.04.06. 21:13 |
prilis 5-n az ltalnos kihallgats sorn XVI. Benedek ppa folytatta katekzist az egyhz szletsrl s az apostolok szolglatrl. A tantvnyok egyms kztti, valamint Istennel val szeretetkzssgnek forrsa a Szentllek, aki Isten szeretett szvnkbe rasztja – mondta a Szentatya, idzve Szent Irneusz erre vonatkoz tantst: „Ahol az Egyhz jelen van, ott van Isten Lelke is, ahol jelen van Isten Szent Lelke, ott jelen van az Egyhz s minden kegyelem, mivel a Llek igazsg”. A Llekkel val bens kapcsolatunk azonban nem semmisti meg emberi mivoltunkat annak minden gyengesgvel, ezrt a tantvnyok kzssge jl ismerte a megprbltatsokat, amelyek fleg a hitigazsgokra vonatkoz ellenttekbl szrmaztak, s amelyek meggyengtettk a szeretetkzssget. Ahogy a szeretetkzssg a kezdetektl fogva ltezik, gy a kezdetektl fogva jelen van a megosztottsg is: „Kzlnk kerltek ki, de nem tartoztak kznk. Ha kznk tartoztak volna, kztnk is maradtak volna. Rajtuk kellett nyilvnvalv lennie, hogy nem mindnyjan tartoznak kznk.” – rja els levelben Jnos evanglista. Milyen slyos veszlyt jelent a hit elvesztse! Azoknak, akik hisznek a szeretet Egyhzban, s benne kvnnak lni, hatrozott ktelessgk, hogy megszaktsk a szeretetkzssget azzal, aki eltvolodott az dvzt tantstl – mondta a Szentatya, utalssal Szent Jnos msodik levelnek szavaira, miszerint „Aki eltr Krisztus tantstl, s nem tart ki mellette, abban nincs Isten…Aki dvzli t, rszese gonosz cselekedeteinek”.
|
XVI. Benedek katekzise 2006. mrcius 29-n |
|
2006.04.04. 17:28 |
Kzssg s testvri kapcsolatok – ezek azok az ajndkok, amelyek kiemelnek bennnket a magnybl.XVI. Benedek ppa szoksos szerda dleltti ltalnos kihallgatsn a halmas hvsereg eltt a „kzssg ajndknak” szentelte katekzist.„Az apostoli szolglaton keresztl az egyhz, amely az Isten Fia krl egybegylt kzssg, llandan tovbb l a vltoz idkben ptve s tpllva a kzssget Krisztusban s a Llekben. Erre a kzssgre mindenki meghvst kapott, s mindenki megtapasztalhatja benne az Atya ltal ajndkozott dvssget. A Tizenkettnek gondja volt arra, hogy utdokat kpezzenek ki, hogy az egyhz gondjaikra bzott kldetse folytatdjon az halluk utn is. Az egyhz vszzadokon t a jogos psztorok vezetse alatt szervezetet ptett fel, amely biztostotta tovbblst a vilgban, a kzssg misztriumaknt, amelyben bizonyos mrtkig visszatkrzdik maga a szenthromsgos kzssg is” – mondta a ppa.„Mr Pl apostol is emltst tesz errl a szenthromsgos forrsrl, amikor ezt rja a keresztnyeknek: 'Az r Jzus Krisztus kegyelme, Isten szeretete s a Szentllek kzssge legyen mindanyjatokkal'. Ezek a szavak, amelyek valsznleg a szletben lv egyhz kultuszt tkrzik vissza, azt mutatjk, hogy az Atya ingyenes szeretete Jzus Krisztusban a Szentllek ltal ltrehozott kzssgben valsul meg s fejezdik ki. Ezen rtelmezs szerint a kzssg gy jelenik meg, mint a Llek sajtsgos ajndka, amely hasonl az Atyaisten ltal ajndkozott szeretethez s a Jzus Krisztus ltal felajnlott kegyelemhez. Azt is mondhatnnk, hogy a kegyelem, a szeretet s a kzssg, Krisztus, az Atya s a Szentllek viszonylatban az egyetlen dvzt terv klnbz aspektusait jelentik. Ezltal vlik az egyhz az Atya, a Fi s a Szentllek egysge ltal egybegyjttt npp.”
|
A Szentatya katekzise 2006.mrcius 22-n |
|
2006.03.22. 15:05 |
XVI. Benedek ppa mrcius 22-n az apostolokrl, mint Krisztus tanirl s kldtteirl elmlkedett katekzisben. Idzett Szent Pl Efezusiakhoz rt levelbl, amelyszerint az egyhz az apostolokra s prftkra alapozott plet, amelynek maga „Krisztus Jzus a szegletkve”. A Jelensek Knyve az apostolok, s kifejezetten a tizenkett szerept a mennyei Jeruzslem eszkatolgikus tvlatai szerint rtelmezi. „A vros falnak tizenkt alapkve volt, rajtuk a Brny tizenkt apostolnak tizenkt neve.” Az evangliumok megegyeznek abban, hogy az postolok meghvsa jelentette Jzus kldetsnek els lpseit, miutn megkapta Keresztel Szent Jnostl a keresztsget a Jordn vzben.
Mrk s Mt evangliuma szerint az els apostolok a Galileai t partjn kaptk meghvsukat. Jzus nemsokkal azutn, hogy elkezdte Isten orszgnak hirdetst, tekintete kt testvrpron pihent meg, akik a kvetkez szemlyek voltak Simon s Andrs, valamint Jakab s Jnos. Egyszer halszokknt vgeztk mindennapi munkjukat: kivetettk s bevontk hljukat. Azonban egy msfajta halszat vr rjuk. Jzus hatrozott hvsra azonnal kszsgesen vlaszolnak: mostantl kezdve „emberhalszok” lesznek.
|
XVI. Benedek ppa megkezdte j katekzist |
|
2006.03.15. 17:43 |
A Szentatya a mrcius 15-i ltalnos kihallgatson mondott beszde elejn bejelentette, hogy a vespersnak, zsoltroknak, dicst nekeknek szentelt katekzise utn, az elkvetkez szerda dleltti tallkozk elmlkedseit a Krisztus s az Egyhz kztti kapcsolat misztriumnak kvnja szentelni. Az Egyhz alapjt az apostolok, mint a hit, remny s szeretet kzssge kpezi – llaptotta meg. Az apostolok rvn maghoz Jzushoz jutunk el. Az Egyhz kezdetei arra vezethetk vissza, amikor nhny galileai halsz tallkozott Jzussal, s hagytk, hogy meghdtsa ket Jzus tekintete, hangja, szeretettel s ervel teli felhvsa: „Jjjetek utnam! n emberhalszokk teszlek titeket.”
|
XVI. Benedek: A nagybjt a megtrs s a szolidarits ideje |
|
2006.03.01. 16:10 |
ltalnos kihallgats a Szent Pter tren hamvazszerdn.„Legyenek ezek az elmlkeds s az intenzv imdsg napjai, amelyekben engedjk, hogy Isten Igje vezessen minket; osszuk meg szintn a testvreinkkel azokat az ajndkokat, amelyeket kaptunk; s figyeljnk a szegnyek s magukra hagyottak szksgleteire.”
XVI. Benedek ppa, aki dlutn a rmai Szent Szabina-bazilikban vesz rszt a hamvazkods szertartsn, szerda dleltti ltalnos kihallgatsn a nagybjt kezdetrl beszlt a Szent Pter tren egybegylt hveknek.
|
XVI. Benedek ppa katekzise -2006.II.22.- |
|
2006.02.24. 09:04 |
„Imdkozzatok, hogy a Szentllek mindig tmogassa szolglatomat" – krte a hvek imit XVI. Benedek ppa a szerda dleltti ltalnos kihallgats sorn.Katekzisben a Szentatya a nap liturgikus nnephez fzte elmlkedst. Szent Pter szkfoglalsnak, „katedrjnak” nnepe si hagyomny, amelyrl Rmban mr a IV. szzadtl kezdve megemlkeztek. Ezen a napon hlt adunk Istennek azrt a kldetsrt, amelyet Pter apostolra s utdaira bzott. A „katedra” sz szerint a pspki szket jelli, amely egy egyhzmegye anyatemplomban van elhelyezve, amelyet ezrt neveznek katedrlisnak, szkesegyhznak. Ez a katedra a pspk hatalmnak jelkpe, klnsen is tanthivatalt jelzi, vagyis azt az evangliumi tantst, amelyet a pspknek, mint az Apostolok utdnak, meg kell riznie s tovbb kell adnia a keresztny kzssg szmra.
|
XVI. Benedek ppa katekzise a Magnificatrl-2006.II.15.- |
|
2006.02.24. 08:58 |
Imdkozzunk az rhoz: segtsen bennnket ismt elvinni a vilgba Krisztust” – mondta a Szentatya szerdn dleltt, az ltalnos kihallgats sorn.XVI. Benedek ppa katekzisben bejelentette, hogy vgre rkezett a II. Jnos Pl ppa ltal elkezdett hossz sorozatnak, amely a zsoltrok s bibliai nekek elemzst tzte ki clul. Ezek jelentik ugyanis a dicst nekek s a vespers alapvet szvegeit. „Vgre jutottunk ennek az rott szveget kvet zarndoktnak, amely hasonlt a dicst nekek, fohszok, imk, szemlldsek virgoskertjhez, s most azt a Canticumot elemezzk, amelyik jelkpesen minden vesperst lezr, ez pedig a Lukcs evangliumban olvashat Magnificat, Mria Istent magasztal neke” – mondta a ppa.
|
|